
1 
 

INDIGENOUS POLITICAL JOURNALISM IN THE NORWEGIAN AND SWEDISH 

PUBLIC SERVICE BROADCASTERS 

 

Across the world, Indigenous peoples are reclaiming their cultural and political identities, 

after having suffered decades of assimilation, repression and marginalisation. A major tool in 

this process is Indigenous journalism, which allows for storytelling and news reporting from 

the inside, as opposed to being a marginalised group that is only reported about from the 

outside. This article presents a comparative analysis of Indigenous political journalism as 

practised in the Norwegian and Swedish public broadcasters. The article explains the 

differences between the practices of NRK Sápmi and SR Sameradion & SVT Sápmi regarding 

their reporting on the campaign leading up to the Sámediggi elections in Norway and Sweden 

in 2013. The analysis shows that Sámi journalists on both sides of the border adhere to 

commonly shared characteristics of Indigenous journalism practices, but with considerable 

variation between them. There are two main conclusions of the analysis. First, NRK Sápmi 

and SR Sameradion & SVT Sápmi indeed practise Indigenous journalism, but do so 

differently, and second, ethnic identity counts, but institutions decide. Sámi journalism is 

constrained not only by national borders but also by the institutional framework of the parent 

company, the public service remits and the resources available to them. 

 

KEYWORDS  

Indigenous political journalism, Sámi, NRK Sápmi, SR Sameradion & SVT Sápmi, 

Sámediggi election campaigns, Norway, Sweden  



2 
 

Introduction 

 

Across the world, Indigenous peoples are reclaiming their cultural and political influences 

after having suffered decades of assimilation and repression. A major tool in these efforts is 

Indigenous journalism, which allows for storytelling and news reporting from the inside, as 

opposed to being a marginalised group that is always reported about from the outside. 

Recently, studies have pointed to a set of characteristics that seem to unite journalistic 

practices termed Indigenous (Hanusch 2014; Hokowithu 2013, ch. 6). In the Nordic countries, 

public service broadcasters have for decades had Indigenous – that is, Sámi – newsrooms, 

thus providing a test case for the practice of Indigenous journalism. Of particular interest is 

the fact that Sámi journalism is performed both within and across state and institutional 

borders, which poses particular problems, on which this article will reflect. 

 

The Sámi people are an Indigenous population of northern Europe, who are citizens of four 

countries – namely, Norway, Sweden, Finland and Russia – and who are minorities in these 

states and in their historical homeland, Sápmi (Fig. 1). All of these countries have historically 

had policies of cultural assimilation and territorial colonisation that have caused a collective 

loss of language and history as well as racism and discrimination. Today, there is no definitive 

knowledge of the size of the Sámi populations in Nordic countries. Public registration of 

ethnicity is prohibited in Sweden and Norway, while in Finland, the definition of who is Sámi 

is highly controversial. This has resulted in absent and deficient demographic data on the 

Sámi population. Most sources estimate that 40,000 Sámi reside in Norway, 20,000 in 

Sweden, 7,500 in Finland and 2,000 in Russia; however, the figures vary and are highly 

inexact (Lehtola 2004; Pettersen 2014). In Norway and Sweden, the electoral rolls include 

Sámi people over 18 years old, who have registered to vote in the Sámediggi elections 

(Josefsen, Mörkenstam, and Saglie 2015). In 2017, the electoral rolls included 8,751 voters in 

Sweden and 16,958 in Norway. The numbers of registered voters are increasing every year 

and the electoral rolls cannot be taken as a register of all adult Sámi. According to estimates, 

about one in three Sámi people speak one of the Sámi languages, but these figures may also 

be unreliable, with the figures potentially rising as more people start speaking the Sámi 

languages.  

  

This study includes Norway and Sweden. With a few local exceptions, the Sámi live in rural 

and urban localities alongside non-Sámi Norwegian and Swedish people within and outside 

Sápmi. As such, the Sámi community exists on and across the two states. Over the past few 

decades, Sámi culture, language and ways of living have partly been restored and protected by 

legislation. New Sámi political institutions – most importantly, the Sámediggi (the Sámi 

Parliaments) – have been established. The Sámediggi have representative, decision-making 

and administrative functions, and is popularly elected by and amongst Sámi voters registered 

on the electoral rolls (Falch, Selle, and Strømsnes 2016; Lantto and Mörkenstam 2015). 

  

The journalistic coverage of the election campaigns prior to the Sámediggi elections is an 

important source for research on Sámi political journalism. With its starting point in 

Indigenous journalism, the aim of this study was to answer the following question: Can we 

identify a particular Indigenous – that is, Sámi – political journalism practice? If so, are 

there differences in these practices across states? This article explains differences between 

the practices of the two largest Sámi editorial teams – those in the public broadcasters in 

Norway and Sweden, the Norwegian NRK and its Swedish counterparts, Sveriges Television 

(SVT) and Sveriges Radio (SR). The two Sámi editorial teams are NRK Sápmi and SR 

Sameradion & SVT Sápmi, respectively. The study relied on document analysis and 



3 
 

interviews conducted during the period of the election campaigns prior to the Sámediggi 

elections in Sweden in May 2013 and in Norway in September 2013. For the first time, these 

two elections and the preceding election campaigns were compared in studies involving 

parties, voters and the media (Josefsen et al. 2017). The latest Sámediggi elections were in 

Sweden in May 2017 and in Norway in September 2017. The findings from this study have 

led to a knowledge base and new hypotheses guiding research on these recent events. 

 

FIG. 1 APPROXIMATELY HERE 

 

Sámi institutions, politics and journalism in Norway and Sweden 

 

At the state level, the political systems in Norway and Sweden are quite similar: two small 

Nordic welfare states displaying characteristics of social equality, comprehensive public 

services and inclusion. The parliamentary party system can be described as multiparty, with 

most, but not all, parties distributed along the left–right continuum. Both are well-established 

democracies with many instruments set up to protect, include and culturally sustain minorities 

and maintain diversity. The state-level media systems are most similar with strong public 

broadcasters, high newspaper readership and ubiquitous Internet and mobile penetration, a 

category which has been described as “democratic-corporatist” (Hallin and Mancini 2004) 

and “welfare state media” (Syvertsen et al. 2014).  

 

At the institutional level, the two countries are somewhat less similar. The Sámi have a 

constitutional position as an Indigenous people in both countries, but the measures for 

political influence towards the government and scope of self-determination differ. The 

Sámediggi in Norway and Sweden share similarities in their dual functions of being both 

administrative and decision-making bodies but have different competencies and decision-

making powers. In Norway, the Sámediggi has consultative powers towards the Norwegian 

government, whereas the Sámediggi in Sweden has less extensive influence (Josefsen, 

Mörkenstam, and Saglie 2015). In Norway, the Sámi Act states that the Sámediggi decides 

what matters it considers relevant, while the Swedish Sámediggi has two functions – to be a 

Sámi representative body and an agency subject to the Swedish government’s instructions. 

The Sámi electoral systems are similar in some respects, and different in others. The members 

of the Sámediggi are elected for four-year periods in both countries. In Norway, these periods 

coincide with the periods of the Norwegian parliament, Stortinget. In Sweden, the four-year 

intervals of the Sámediggi elections are not parallel to those of the parliament, Riksdagen. 

The constituencies for the Sámediggi elections differ from the constituencies for the national 

and local governments in each country, and also between the two states. In Norway, 

representatives of the Sámediggi are elected in seven constituencies; in Sweden, in one only. 

The constituencies are not limited to the historical Sámi homelands, Sápmi; they cover each 

country in its entirety. Furthermore, the party systems differ within and between the states. In 

Norway, Sámediggi MPs are elected from a variety of lists combining parties seeking 

representation in government at the local and national levels and parties only running for the 

Sámediggi election. In Sweden, Sámediggi MPs so far were elected from parties unique to 

Sámi politics. These different and complex institutional arrangements have implications for 

political reporting for transnational Sámi audiences. 

 

The Sámi media landscape shows corresponding variations. In Norway, two daily Sámi 

newspapers are supported through the press subsidy system. One is published mainly in 

Norwegian, the other in Sámi, and both contain extensive political journalism. In Sweden, a 

monthly Sámi magazine reports Sámi politics, mainly in Swedish (Gottardis 2016). Both 



4 
 

countries have public service broadcasters that have as part of their remits a particular 

responsibility to provide media services for the Sámi and have, as mentioned above, Sámi 

editorial teams that broadcast nationally on a daily basis, on the radio, television and Internet, 

and in multiple languages (Norwegian/Swedish/several Sámi languages), and journalistic 

resources to produce continuous news and political journalism. The Sámi divisions of the 

public broadcasters, thus, have unique positions, with nationwide coverage and the potential 

to reach most Sámi citizens. This makes up the political and institutional context for 

Indigenous political journalism and election reporting in the two countries.  

 

Literature review: Indigenous journalism as theory and practice 

 

Journalism can be defined as a practice whereby information about current relations of public 

interest is collected, processed and disseminated with a certain requirement for truth and 

relevance (Eide 2011). Journalism is also a social institution and a necessary component of a 

democracy that reports on and shapes the public domain around powerful interests (Schudson 

2008). For political organisations and actors, the media have many functions, including as 

regulators of powerful interests, sources of information for the people and as arenas where 

parties, organisations and politicians meet each other as well as voters for public debate and 

discussion. The media’s dissemination, reporting and production of political news and media 

content are also of importance for Sámi organisations and voters. Political journalism centres 

on events, processes, actors and institutions that concern governance and the distribution of 

power and influence in society. As Plaut (2017) recently argued, as did Anderson (2006) 

previously, in his modern classic on ‘imagined communities’, journalism has been and may 

continue to be an instrument for nation-building. To this, we would add state-building, 

cultivating cultural and political images and forging ties across territories. In a study of Sámi 

and Romani journalists, Plaut found that Sámi journalism should indeed be considered 

‘transnational’ journalism, as it seeks to identify and foster a common sense of identity and 

nation-building across state borders. This line of thought emphasises Indigenous media as an 

instrument for advocacy and cultural revitalisation. Empirically, it is rooted in the practices 

and ideological conviction often expressed by Indigenous media producers, which has been 

quoted in the studies above and also been criticised. Tara Ross (2017), from the perspective of 

audience analysis, argued that media consumers have many more reasons for using media 

than ethnicity. The essentialism implicit in the focus on ethnic media may lead to overlooking 

audiences, and equally important is the fact that ethnic media are often under-resourced and 

cannot provide their audiences with a full-scale media menu, as Tom Moring (2007) 

highlighted. Similar arguments have been made by the authors of this article when assessing 

the Sámi mediascape and analysing Sámi voters’ consumption of political news (Josefsen et 

al. 2017, ch. 5). 

 

The discussion of Indigenous media and ethnicity always raises the question of how to 

manoeuvre between the importance of recognising difference and the pitfalls of essentialism, 

as Ella Shohat (Shohat 1998) noted two decades ago. McCallum and Waller (2017) outlined 

the strong and long strand of critical studies on race, media and (post)colonialism and placed 

current Australian research on Indigenous journalism in this context. Māori scholar Brendan 

Hokowhitu discussed Indigenous journalism from a critical perspective and rejected the 

notion that it should be conceptualised as a practice and institution distinct from journalism as 

such or having inherently emancipatory characteristics. Rather, we should approach the field 

as one of “hybridity and appropriation” – that is, acknowledging that Indigenous media will 

use technology and produce journalism in many different ways. Ultimately, it is not a specific 

practice with recognisable characteristics that will define it but the “will, freedom and 



5 
 

responsibility to represent oneself as they [Indigenous media producers and journalists] see 

fit” (Hokowithu 2013, Kindle edition, loc. 3957). Our take on this is in line with 

Hokowithu’s; we do not expect Indigenous – in this case, Sámi – journalism to be inherently 

different from mainstream journalism, but we are interested in looking for the traits that set it 

out as Indigenous.  

 

Combining insights from different perspectives and studies around the world, Folker Hanusch 

(2013) defined Indigenous journalism as “the production and dissemination of information 

about contemporary affairs of public interest and importance, by Indigenous peoples for the 

benefit of Indigenous but also non-Indigenous communities”, thereby emphasising that 

although it is practised in different ways, Indigenous journalism has some common 

dimensions. The first is drawing attention to, and strengthening, an Indigenous community’s 

culture and society in relation to the majority community. The second, is about the 

community telling its own stories as a counterweight to stereotypes and directly false 

representations in dominant media. The third and fourth dimensions relate respectively to 

linguistic and cultural revitalisation – namely, that journalism and media production shall 

actively contribute to the strengthening and revitalisation of language and culture. The fifth 

and final dimension is the surveillance of powerful interests, or the so-called “watch-dog 

function”, which is one of the main tasks of journalism in general. Taken together, these 

dimensions form a pragmatic and practical framework that allows for recognising the need for 

Indigenous self-representations and simultaneously acknowledges that the professional norms 

of journalism are appropriated into an ethnic setting.  

 

Several studies have examined Sámi journalism from all or some of these dimensions. 

Linguistic revitalisation is an obligation that Sámi journalists continuously emphasise, but this 

is not necessarily of equal importance for all Sámi media and in all parts of Sápmi. Cultural 

revitalisation can refer to many different processes, but for Sámi media, it often refers to 

revitalising Sámi identity, self-awareness and self-government (Plaut 2014). The question of 

whether Sámi journalism manages to fulfil its function as a watchdog is often posed in public 

debates. The problem is twofold: on one hand, whether Sámi journalists manage to investigate 

and monitor national authorities and make Sámi issues visible in the national public sphere, 

and on the other hand, whether Sámi journalists, who reside and work in small communities, 

manage to be critical of the authorities and powerful groups in the Sámi community. Whereas 

the first concern concerns whether Indigenous journalism has the capacity and competence to 

critically cover national and regional issues and produce content for the Norwegian and 

Swedish audiences, the second concerns the extent to which they balance their loyalty and 

their roles as actors for cultural and political revitalisation with their roles as investigators of 

Sámi power relations. Studies have concluded fairly unanimously that the journalists combine 

these dimensions and define their roles as serving the Sámi community, investigating power 

and being part of the Sámi nation-building project (Eira 2015; Markelin and Husband 2013; 

Pietikäinen 2008; Plaut 2017). It is demanding to provide Sámi media stories for a diverse and 

fragmented Sámi audience while simultaneously being visible and fairly represented in 

equally fragmented national public spheres. Such potential role and loyalty conflicts are not 

isolated to Indigenous contexts; they are well-known, for instance, in local journalism, where 

“acquaintance and friendship” can come in conflict with professional ideals (Hanusch 2014).  

As mentioned above, Indigenous journalism should be assessed as an adaptation of 

professional journalistic practices rather than as a distinct category. We may also discuss the 

extent to which it is possible to pursue all five dimensions that Hanusch has identified within 

the same editorial team or at the same time. Another factor rarely touched upon in studies on 

Indigenous journalism is the relationship between journalism as a practice carried out by 



6 
 

professional news media, such as the Sámi editorial teams within the public broadcasters, and 

civic journalism. Social and digital media offer cheap, accessible and easily available 

platforms for communication and are of increasing importance for the development of 

journalism. This is possibly particularly so for Indigenous journalism. Nevertheless, these 

issues need to be developed further outside the framework of this article. For our purpose, we 

find the Indigenous journalism framework to be a useful tool for analysing the journalistic 

practices of the Sámi editorial teams within the Norwegian and Swedish public broadcasters, 

using the critically important Sámediggi elections in 2013 as the context of the study.  

 

Methods and data 

 

We adopted a modified comparative most-similar-systems design approach to compare 

journalistic practices across states and institutions. We obtained data from interviews with the 

editorial teams of NRK Sápmi and SR Sameradion & SVT Sápmi. Finland was not included 

in the research on the 2013 Sámediggi elections; consequently, YLE Sápmi, the Sámi division 

of the Finnish public broadcaster, is not part of this study. The Swedish public service 

broadcasting system consists of three companies, and there were two Sámi editorial teams in 

2013 – SR Sameradion and SVT Sápmi. They cooperated, were co-located and plans to 

converge them were in place. The editorial teams merged in 2014 under the name SR 

Sameradion & SVT Sápmi with one director; however, at the time of the interviews, these 

were two units with two directors. Group interviews were conducted with the editorial teams 

in Kiruna (Sweden) in March 2013 and in Oslo and Karasjok (Norway) in May 2013. 

Concerning the Swedish teams, the directors of both SR Sameradion and SVT Sápmi were 

included in the group interview with journalists and commentators working on election 

coverage on both radio and television. The interview took place in SR Sameradion and SVT 

Sápmi’s offices. Six members of the editorials teams participated in some parts or all of the 

interview. Two of the journalists had offices outside of Kiruna and participated by telephone. 

Three researchers from the project team participated, one of whom is a bilingual Sámi and 

Swedish speaker. The group interview was mainly in Swedish. It took about two hours and 

was structured according to an interview guide but had the form of a conversation between the 

researchers and the editorial team including those who were in the room and those 

participating via telephone. The interviews were recorded and transcribed in Swedish and 

translated to English when quoted. 

 

The same method was employed for NRK Sápmi. The interview took place in the main office 

in Karasjok and three from the NRK Sápmi editorial team participated, including NRK 

Sápmi’s then director, who had central responsibility for election coverage. Two of the 

authors interviewed, one of whom understands and speaks Sámi in addition to Norwegian. 

The interview was carried out mainly in Norwegian and lasted slightly more than one hour. In 

contrast to Kiruna, journalists who were “out of house” did not participate in the group 

interview via telephone, but one of the journalists responsible for the election coverage was 

interviewed in Oslo. These interviews were recorded and transcribed in Norwegian. 

All informants were bilingual, mastering both Sámi and the majority language. Owing to the 

research team’s varying linguistic skills, the interviews were carried out in the majority 

languages. The interviews were analysed as conversations, and citations are collectively 

assigned to the editorial teams, not to individual participants. This was due to both practical 

and research ethical considerations. We interviewed the editorial teams as two collectives that 

were to undertake the task of reporting on the Sámediggi elections in Norway and Sweden in 

2013, and the participants discussed and agreed on answers. We did not ask questions about 

ranking amongst the participants, and we left it to the editorial teams to decide whom they 



7 
 

wanted to include in the conversation. Further, since the interviews, some of the informants 

have changed their job status. Therefore, it was of little relevance to refer to individuals. The 

interviews were thematically analysed and the statements from the editorial teams are 

systematically compared in this article employing qualitative analysis to discover meaning, 

similarities and differences between the two teams (Kvale and Brinkmann 2009; Corbin and 

Strauss 2008).  

 

The interviews gathered information about a range of details, but we also collected data from 

other sources, primarily in the form of documents accessible on the Internet. They included 

annual reports, public service broadcasting reports, public service accounting reports and the 

websites of media organisations, their owners and regulating bodies. The documents were 

treated as historic sources and analysed with the aim of identifying similarities and differences 

between how public service broadcasting in general, and Sámi public service broadcasting in 

particular, is defined and reported in Norway and Sweden (Karppinen and Moe 2012). The 

quality of these sources varied between the countries, as the Norwegian documents contained 

many more details on the organisation and production of NRK Sápmi than the Swedish ones 

did, and, complicating things further, some sources were somewhat contradictory. 

Consequently, we are unable to provide a detailed comparison between the resources 

available to each national team. Rather, we make qualified judgements on the basis of the 

information given in the interviews and documents. 

 

Findings: Indigenous journalistic practices within the public service broadcasters 

 

The public service broadcasting remit is articulated slightly differently in the two countries. In 

Norway, the NRK is a state-owned corporation with a license to broadcast that is legally 

enshrined. The remit is comprehensive and specified in five main points: strengthen 

democracy; provide universally accessible programmes; strengthen the Norwegian and Sámi 

languages, identity and culture; strive for quality and innovation; and be non-commercial. In 

Sweden, three independent companies owned by a managing foundation have public service 

broadcasting obligations: SVT, SR, and Sveriges Utbildningsradio1 (Forvaltningsstiftelsen 

2018). They are obliged to produce and broadcast universally accessible programmes for the 

public. The operations should be characterised by impartiality, integrity and independence 

both regarding the state and other powerful interests (Sveriges Radios Sändningstillstånd 

2014–2019, 1 [transl. ‘The Swedish Radio’s Broadcasting License’]). SR’s and SVT’s remits 

include the provision of a multifaceted and broad programme offering with a particular 

responsibility for the Swedish language. The programme offering is to reflect the whole 

country and the variety within the population from the perspectives of equality and diversity, 

and must provide content in the national minority languages of Sámi, Finnish, Meänkieli, 

Romani chib and Yiddish.  

 

In the following paragraphs, we give an account of how Indigenous political journalism – that 

is, the reporting of the Sámediggi election campaigns – was conceived of by the Sámi 

editorial teams of the Norwegian and Swedish public broadcasters, starting with NRK Sápmi. 

 

NRK Sápmi  

 

Previous studies on NRK Sápmi firmly established that the editorial team prioritises cultural 

and linguistic revitalisation (Plaut 2014; Skogerbø 2001). NRK Sápmi defines itself as an 

Indigenous broadcaster, realised through active international cooperation to increase and 

develop programme exchange, creation and development with other Indigenous stations 



8 
 

around the world. In 2013, the department had eight district offices – seven in Sámi areas and 

one in Oslo.  

 

NRK Sápmi expanded its coverage to radio, television and the Internet, and grew from around 

40 employees in 1993 to around 100 employees in 2013. Accordingly, the editorial team 

strengthened its position as the central producer of Sámi journalism. In 1999, nearly 2,000 

hours of radio were produced on the FM network. This remained stable until 2013, while 

programmes on digital radio (DAB) expanded from about 500 to about 6,500 hours during the 

same period. NRK has its own digital Sámi radio channel, accessible across the country on 

DAB or Internet radio. Sámi language programmes are also broadcast daily on the NRK P2 

network in the North and via a designated broadcaster in the Oslo area. Northern Sámi is the 

primary language of radio broadcasts, with permanent and recurring inserts in Southern Sámi, 

Lule Sámi and Norwegian.  

 

The level of television production grew during the same period. In 1999, 36 hours were 

produced, while the corresponding output in 2013 was 278 hours. TV-Ođđasat was (and in 

2018 still is) co-produced by NRK Sápmi, SVT Sápmi and YLE Sápmi. From 2003 onwards, 

TV-Ođđasat broadcast 15 minutes of news from Finland, Sweden and Norway, five days a 

week. These news programmes and other Sámi language programmes are subtitled in the 

majority languages. Sámi news was also available on Internet television and NRK Sápmi 

produced Norwegian language online news (NRK 2011).  

 

At the time of our data collection and later, NRK Sápmi used Sámi both as the primary 

broadcasting language and a working language, and the editorial team emphasised that this 

was a distinct situation as compared to many other Indigenous media (e.g. Hafsteinsson and 

Bredin 2010): 

 

Other Indigenous broadcasters think that it is unique that we use Sámi as a working 

language. They often have to serve many Indigenous peoples, and therefore, the 

majority language often is their only common language. (interview with the editorial 

team in NRK Sápmi, May 2013) 

 

In their account of the planning of the election campaign reporting, the team pointed out that 

NRK Sápmi prioritised serving the Sámi voters and was less occupied with the requirement to 

inform the majority population about the Sámediggi election. The ambition was for NRK’s 

nationwide parliamentary election reporting to include the Sámediggi election, but this was 

uncertain at the time of the interviews. Previous studies showed that Sámi political issues 

were increasingly marginalised in nationwide political news during the same period in which 

the Sámi newsroom grew (Ijäs 2012), indicating that more extensive Sámi political journalism 

does not necessarily provide access to the national public sphere. This topic has been 

discussed in analyses of other indigenous media elsewhere (Hokowithu and Devadas 2013). 

The editorial team had a range of strategic choices to make regarding how and in which 

language election constituencies, parties, issues and conflicts would be covered and which 

platforms would be prioritised. 

 

In 2009, most of TV-Ođđasat’s coverage of the parallel Sámi and Norwegian parliamentary 

elections was actually about the Norwegian, not the Sámi, election campaign (Josefsen and 

Skogerbø 2013). The editorial team wanted to change this in 2013. As the Norwegian 

parliament sets the framework for the Sámediggi’s operations and power, the plan was to 

confront Norwegian politicians about Sámi issues. The journalists argued that it was 



9 
 

important for voters to be provided with information about which Sámi politics the 

Norwegian parties were adopting and what the top candidates for the national elections stood 

for: “When it boils down to it, it is the Norwegian parliament that decides. The Sámediggi 

politicians can want to do a lot, but they don’t have the decision-making authority” (interview 

with NRK Sápmi, May 2013). Thus, it was a conscious decision and concerted effort to cover 

the Norwegian parliamentary campaign and obtain answers about Sámi political questions 

that the Norwegian parliament had the authority to deal with, such as the Sámediggi’s 

jurisdiction and the Progressive Party’s most important campaign topic, the proposal to 

abolish the Sámediggi.  

 

Coverage of the election posed a dilemma for NRK Sápmi – namely, to what extent the Sámi 

language should be used in the reporting on the election (linguistic revitalisation), and 

whether using Sámi should be prioritised over the objective of reaching all Sámi voters 

(universality). It was often repeated during the interviews that election debates and news 

about the election had to be in Sámi, and that this was essential for NRK Sápmi: “The day that 

NRK Sápmi stops using the Sámi language as much as possible, we might as well disband” 

(interview with NRK Sápmi, May 2013). The editorial team, thus, weighed the consideration 

of reaching as many Sámi voters as possible, including those that did not speak a Sámi 

language, against the consideration that NRK Sápmi was an arena for strengthening and 

revitalising Sámi culture and languages, and chose the latter (interview with NRK Sápmi May 

2013). The dilemma was partly solved by the fact that different technological platforms were 

complementary and had different primary languages: The Internet was in Norwegian, the 

radio in Sámi and television multilingual, thus providing services for Sámi- and Norwegian-

speaking Sámi citizens and for the majority population.  

 

In the context of election campaign reporting, there are different national regulations 

regarding how parties shall be covered. In Norway, it is the editorial teams that normally 

decide whether, when and which candidates get access, and NRK Sápmi followed this 

practice. The editorial team selected items and interviewees, and no parties could demand 

coverage: “We decide ourselves which items we are going to produce” (interview with NRK 

Sápmi, May 2013). Therefore, they adhered to the principles of independent critical political 

journalism. They sought to set the agenda and not be mouthpieces for politicians. The content 

analysis revealed that NRK Sápmi indeed achieved this (although the election reporting 

contained many items that mainly presented both top party candidates and party information) 

(Josefsen et al. 2017, : ch. 5) . At the same time, the journalists’ access to sources was 

somewhat restrained by language: “When it comes to radio, one of the most important criteria 

for selecting those who are interviewed is that they can speak Sámi” (interview with NRK 

Sápmi May 2013). Here, the Sámi journalists chose a different strategy than the most 

common one in political journalism: chasing the “best sources”, or those who are most 

centrally placed, with access to plenty of exclusive information and who have the most 

credibility and highest “media capital” (Davis 2010). In keeping with the language criteria, 

top candidates who were non-Sámi speakers could, if this priority was carried out, risk being 

excluded from the radio’s news and election reporting. The editorial team maintained that 

complementary platforms, multifaceted coverage and journalistic follow-up prevented this: 

“If we choose a Sámi-speaking politician, it doesn’t mean that all parties don’t get to express 

their opinions (on other platforms)” (interview with NRK Sápmi May 2013). 

One element that was not commented on in the interviews is that in 2013, content on the most 

accessible and most “sharable” platform, the Internet, was principally in Norwegian. Studies 

on digital media have found that minority languages are used less in digital than in other 



10 
 

media (Bhroin 2015), and this seemed to be the case for NRK Sápmi in 2013. Since then, the 

use of Sámi on the website has increased. 

 

SR Sameradion & SVT Sápmi 

 

In Sweden, SR Sameradion and SVT Sápmi belong to two different companies – SR and 

SVT, respectively. They were co-located in Kiruna in 2009, but had different organisations 

and leadership (Sveriges Radio 2016). In 2014, the two editorial teams were merged into one 

producing Sámi journalism and other programmes on radio, television and the Internet. 

Nonetheless, the organisations report to two separate companies and are described by means 

of introduction as such. SR has, since the mid-1970s, broadcast under the name “Sameradion” 

(transl. Sámi Radio). Since 2000, it has been organised as a distinct department of SR. In 

2013, SR Sameradion had its main editorial team in Kiruna and employees in several 

localities including the capital, Stockholm, and was broadcasting in several Sámi dialects and 

Swedish. Approximately two hours of programming were broadcast on weekdays and one 

hour on Sundays.  

 

SVT Sápmi produced news and other television programmes for and about the Sámi, in line 

with SVT’s obligations with regard to providing a distinct programme offering in Sámi. The 

news programme Ođđasat (transl. News) has been broadcast since 2001 (Sveriges Radio 

2016). Since 2007, it has been broadcast in cooperation with SR Sameradion, NRK Sápmi and 

YLE Sápmi. In 2013, SVT broadcast 84 hours of Sámi language content (Sveriges Radio 

2013: table 4.2, 69). The editorial team described its production practices as follows:  

 

We broadcast in four different languages and are part of the creation of Nordic radio 

and TV broadcasts across three countries. We also have a common Internet platform 

and text TV as well as the Internet radio SR Sápmi” (interview with the editorial teams 

of SR Sameradion & SVT Sápmi, March 2013). 

 

When we interviewed the Sámi editorial teams in March 2013, they had not been formally 

converged, even though they were co-located and clearly enjoyed good cooperation. 

Regarding the question of belonging to two different companies and whether this influenced 

their strategic choices, they referred to the public service remit: “We receive clear directions 

from our leadership in Stockholm that we are to be accessible for as many as possible; and 

even for the Swedish population” (interview with the editorial teams of SR Sameradion & 

SVT Sámi, March 2013). The consideration that everyone should be reached (universal 

coverage), was a theme that prevailed throughout the interviews. “We think that it is very 

important that we reach as many Sámi as possible” stood out as a proclamation that explained 

and predicted the journalistic practice. In the balance between universal coverage and 

language, this also became apparent: 

 

Less than 50 per cent of the Sámi community in Sweden speak or understand Sámi. 

We won’t reach the majority that don’t speak Sámi if we broadcast everything in 

Sámi. Still, the primary language is Northern Sámi, even if we have a lot in Swedish. 

(interview with the editorial teams of SR Sameradion & SVT Sápmi, March 2013) 

 

The quotation above explains why SR Sameradion & SVT Sápmi chose to offer a large 

portion of Sámi political journalism in Swedish. In 2013, the two large election debates and 

all interviews with party leaders on the radio were broadcast in the majority language, as was 

other reporting on the election campaign on radio, television and on the websites. Televised 



11 
 

news and political journalism and election coverage were produced in Sámi. Furthermore, the 

editorial teams emphasised that they were the largest Sámi media in Sweden, and that this, in 

turn, presented them with a substantial responsibility towards their audiences, in particular in 

terms of reporting the election: 

 

If we don’t do this election coverage, who will? There are no others. Of course we 

have an enormous responsibility. (interview with the editorial teams of SR Sameradion 

& SVT Sápmi, March 2013) 

 

The relationship to the Sámi audience was emphasised, and feedback from listeners, readers 

and viewers in comment sections and on social media was important for the editorial work. 

Not only did such feedback create ties with the audience, it also allowed opportunities to 

change and correct mistakes and misinformation. The teams also emphasised that their 

reporting had to be diverse, critical and accountable: “We are sitting in a monopoly situation. 

It implies, of course, that there are very high demands for what we report. There is to be 

diversity in subjects, participants, gender balance and content” (interview with the editorial 

teams of SR Sameradion & SVT Sápmi, March 2013). 

 

Further, the editorial teams emphasised storytelling, cultural revitalisation and critical 

investigation when asked to describe their mission: “We are to investigate what happens in 

Sápmi, in the Sámi area and within the Sámi community. An important role is to be a part of, 

and build up, the Sámi community; therefore, investigating is very important (interview with 

the editorial teams of SR Sameradion & SVT Sápmi, March 2013). The editorial teams also 

revealed that the politicians preferred speaking in Swedish in election debates and interviews, 

and that there were no reactions among party leaders and political candidates to the fact that 

Swedish was the primary language of the election coverage. On the contrary, politicians were 

said to choose Swedish over Sámi because they reached more voters by using the majority 

language, especially when talking in plenary sessions that were broadcast live. 

 

The editorial team did not impose any linguistic constraints on the choice of sources for its 

election broadcasts and did not mention that it could be difficult to find Sámi-speaking 

sources for television. According to the interviews, the parties often decided who should 

participate in broadcast debates, but the editorial team set limitations regarding specific 

programmes, such as the questioning of party leaders. In other programmes, they sought out 

specific representatives, but could not control whom the parties chose to send. 

 

During the interviews, it also came to light that language was used differently on the various 

platforms: “TV broadcasts, which can be subtitled, present different possibilities.” Different 

technical platforms were used complementarily for election reporting, but the rationale for 

this was related to the need for editorial, rather than linguistic, coordination. The cooperation 

between Sameradion and SVT Sápmi was built around two joint websites – oddasat.se and 

sametingsvalet.se – which functioned as navigational anchors to produce news and election 

content. In addition to news about the election and election campaigns on sametingsvalet.se, it 

also featured articles from invited bloggers, candidates on party lists, party interviews, party 

programmes and other information. The objective was to publish as much as possible on the 

Internet first and subsequently broadcast this content as news on the radio and television: 

“First on the Internet – sametingsvalet.se or oddasat.se – and after that on radio or TV, or 

both” (interview with the editorial teams of SR Sameradion & SVT Sápmi March 2013). Our 

analysis of the election coverage supports this; that is, most items were published on the 



12 
 

Internet in addition to being broadcast as news on the radio and television almost exclusively 

in Swedish (Skogerbø and Vestli 2016). 

 

Discussion: Differences and Explanations 

 

Now, we return to the research question: Can we identify a particular Indigenous, or rather 

Sámi, political journalism practice? How can we explain the differences between the two 

teams? As we noted above, the comparison between Indigenous practices within the public 

broadcasters in Norway and Sweden reveals similar systems designs. Therefore, it is not the 

many similarities amongst the Sámi journalistic practices that we seek to explain but the 

differences as they manifest in relation to the five dimensions set out by Hanusch and referred 

to above: drawing attention to and strengthening the Indigenous community at large, 

regardless of where the people live; telling the community’s own stories; linguistic 

revitalisation; cultural revitalisation; and being a watchdog. Further, we highlight how the 

Indigenous journalistic practices are constrained by their taking place within national public 

service institutions.  

 

NRK Sápmi and SR Sameradion & SVT Sápmi occupied vastly different positions in the 

organisational structure of their respective parent companies. While NRK Sápmi was (and in 

2018 still is) a department under the immediate responsibility of the CEO of NRK, SR 

Sameradion & SVT Sápmi were (and in 2018 still are) placed lower in the organisational 

hierarchy amongst several local offices. In 2013, NRK Sápmi had 99 employees, while the 

corresponding number for SR Sameradion & SVT Sápmi was between 10 and 20, and 

budgetary provisions differed accordingly. The parent companies’ annual reports also showed 

corresponding differences. NRK’s annual reports detailed NRK Sápmi’s operations and 

programme production, while the Swedish documents did not mention SR Sameradion and 

SVT Sápmi as organisational units at all. These structural differences were likely to impact 

the editorial teams’ resources and their capacity to highlight the Sámi community in their 

journalism, both for the Indigenous and majority audiences. There were considerable 

differences in the resources set up for journalistic production and in the production outcome, 

measured in hours of television and radio broadcasts. Concerning online production, fewer 

differences could be observed. As such, the editorial teams in Sweden, which were not only 

much smaller but also divided between two companies, initially had fewer opportunities to 

draw attention to the Sámi community. Further, the claim to universality placed on the Sámi 

editorial teams from the parent companies to produce news and other programmes for the 

entire Swedish population was clear. In Norway, by 2013, this claim was no longer discussed 

as a dilemma for Sámi journalism at NRK Sápmi, whereas it was very clearly so in the 

Swedish context. Not only was it more demanding resource-wise to produce in Sámi, because 

it usually required translation, subtitling, voiceover and command of the Sámi language, but 

Sámi-language items were rarely, if ever, aired on nationwide programmes on television and 

radio. Producing in Sámi, thus, did not meet the public service requirement of serving the 

entire audience – that is, universality. 

 

The editorial teams in both countries emphasised heavily their responsibility to practise 

political journalism from the inside. The fact that Sámi stories are rarely told by the 

mainstream, nationwide media, was the very motivation for doing Sámi political journalism, 

as voiced in the quotation, “If we don’t report, who does?” Our research confirms that the 

Sámi public broadcasters have the most extensive coverage of Sámi politics and, in Sweden, 

are the only news media that reported on the Sámediggi election campaign on a regular basis. 

The situation is somewhat different in Norway, as Sámi and, to some extent, local newspapers 



13 
 

in northern Norway report regularly on Sámi politics and elections (Josefsen et al. 2017, ch. 

6). Both Sámi editorial teams described their practices as Indigenous journalism, while they 

highlighted and emphasised different dimensions. On both sides of the border, they were 

acutely aware of their position as the main producer of Sámi political journalism and the main 

mediated public space for Sámi politics. However, they differed fundamentally in the 

linguistic design of these spaces. At NRK Sápmi, Sámi politics were mainly reported and 

published in Sámi, whereas at SR Sameradion & SVT Sápmi, the Sámediggi election 

campaign and its actors were largely reported in the majority language, Swedish. This is in 

contrast to the journalists’ Sámi language background, which seemed to have little bearing on 

the media institutions’ strategic choices regarding language use. The marked difference in 

resources, nevertheless, adds to explaining the difference. By far, NRK Sápmi had more 

journalists and resources to provide multilingual content, whereas their Swedish sister 

organisation had to choose. 

 

NRK Sápmi’s role in the linguistic revitalisation was clearly stated as one of its raisons 

d’être. It was more important that the election was covered broadly in Sámi on radio and 

television than that all Sámi voters could benefit from all the election reporting. At NRK 

Sápmi, providing coverage and an arena for Sámi political actors in Sámi was all-important, 

to the degree that sources and representatives of non-Sámi speaking voters could risk being 

overlooked on one of their platforms – namely, radio. As televised news could be subtitled, 

this programme would reach the non-Sámi speaking Sámi audience in addition to the broader 

Norwegian audience. The emphasis on language created a dilemma between providing 

universal service for the Sámi (and Norwegian) audiences and creating a Sámi-language 

political space. At Sameradion & SVT Sápmi, the raison d’être was different; reaching all 

Sámi voters with relevant investigative journalism was regarded as a means of cultural 

revitalisation and was more important than contributing to linguistic revitalisation. As 

televised news in Sámi could be subtitled, they also served the purpose of reaching a 

multilingual audience. On the Swedish side, universality in reach was all-important, creating 

an opposite dilemma: the editorial team included a non-Sámi-speaking audience in all election 

coverage, but lost the potential to create a Sámi-language arena for Sámi politics. 

 

To understand the differences between the journalistic practices and priorities of the Sámi 

editorial teams regarding language use in radio coverage, we must assess the differences 

between Norway and Sweden with regard to political history, and particularly the difference 

between these countries regarding the importance of language as a political differentiator in 

the state- and nation-building processes. In Norwegian political history, linguistic 

revitalisation was part of the post-colonial independence movement and one of the central 

political conflict lines in the Norwegian nation-building process in the late 1800s. Without 

going into detail, we can identify that the political “solutions” to the language conflict after 

the Norwegian state was founded in 1905 resulted in the establishment of two equal varieties 

of the Norwegian language – Bokmål and Nynorsk. Nynorsk has always been a minority 

language, but it received special protection through its inclusion in official politics. Public 

institutions, among them NRK, were obliged to use both languages. This happened during the 

period when the harsh assimilation policies towards the Sámi and other ethnic minorities 

peaked, but it also likely gave legitimacy to later linguistic demands from these groups. This 

may be one of many explanations for why Norway commenced Sámi broadcasts relatively 

early (before the Second World War) and why linguistic revitalisation has been a legitimate 

purpose in public media policy for a longer time than in Sweden. Sweden has a 

correspondingly harsh history of assimilation of ethnic minorities, especially since the 

beginning of the 1900s, although the Swedish state is much older than the Norwegian state 



14 
 

and has a long history of being multilingual and multicultural. It has included territories 

populated by many linguistic groups, but linguistic revitalisation did not result in political 

conflicts in either the state- or nation-building process. According to Kenneth Hyltenstam 

(1999, 11-12), assimilation and rejection, rather than recognition of linguistic diversity, 

influenced Swedish nationalism and nation-building. 

 

Then, what about investigative, critical Indigenous journalism? Did the variations between the 

editorial teams also reflect differences in how critically they investigated and monitored Sámi 

and other authorities? The data analysis did not provide a clear answer to this question, but the 

interviews suggested that investigative critical journalism was important to both teams. 

However, owing to the differences between the two countries’ electoral systems, the 

frameworks within which the two teams produced Sámi political journalism also differed. 

NRK Sápmi must report two election campaigns simultaneously, as the elections for the 

Norwegian parliament and the Sámediggi are held on the same day. Therefore, journalists had 

an opportunity to connect the two campaigns and confront parliamentarian candidates with 

questions about Sámi issues and thereby give voters information and news about the relations 

of strength and power between the Norwegian parliament and the Sámediggi. The Sámediggi 

candidates could be asked to comment on and discuss the views of parliamentarian parties and 

candidates, creating opportunities for investigative journalism both of the state and Sámi 

authorities. In Sweden, the election period for the Sámediggi in Sweden did not run 

concurrently with that of any other governing body, and the journalists did not have the same 

obvious opportunities to establish connections between different levels of decision-making.  

These different situations obviously influence the practices of election reporting and political 

journalism. In Norway, the reporting on Sámediggi elections may be overshadowed by 

Norwegian parliamentarian elections, and in Sweden, it can be too detached from other 

political processes. This is a challenge for Sámi political journalism that has relevance far 

beyond election coverage. Sámi people, regardless of language and whether they use their 

opportunity to vote in Sámediggi elections, are also residents of municipalities, counties and 

states, and have political, cultural and social connections beyond the Sámi community. Most 

of the decisions that affect Sámi citizens are taken at other levels and outside of both the Sámi 

media’s sphere of interest and catchment area. For example, questions relating to the Sámi 

language and language learning involve decisions in municipalities, counties, the 

Norwegian/Swedish parliament and the Sámediggi, while other questions of great 

consequence for the Sámi community, such as climate and environment, are ultimately 

addressed at the national level or by supranational bodies. In our analysis of the coverage of 

the 2013 Sámediggi elections, we found this in items that affected the Sámediggi’s role in 

managing land and resources in the Sámi area, where these items are adopted by the 

Norwegian or Swedish parliament or international bodies.  

 

Conclusion: Identity counts, but institutions decide 

Our analysis yielded two main conclusions. First, the five dimensions of Indigenous 

journalism can be matched with Sámi political journalism. The editorial teams of NRK Sápmi 

and SR Sameradion & SVT Sápmi indeed showed evidence of practising Indigenous 

journalism, but with some differences. Linguistic revitalisation was more important for NRK, 

whereas SR Sameradion & SVT Sápmi put more weight on cultural revitalisation and 

universal services for the Sámi audience. The second conclusion can be summed up in a 

rephrasing of Stein Rokkan’s famous slogan “votes count, but resources decide” (Rokkan 

1966). To explain the differences between Sámi journalism in Norway and Sweden, the 

analysis showed that ethnic identity counts, but institutions decide. Sámi journalism is 

constrained not only by limited resources, immense distances and scattered audiences but also 



15 
 

by the institutional framework of the parent company, the public service remits and the status 

of the Sámi. The analysis revealed that the editorial teams in both countries only drew to a 

limited degree on each other’s experience; rather, they regarded each organisation as an 

individual entity. Cross-border journalistic practice was rare, with few traces of focused, goal-

oriented cooperation beyond the minimum that TV-Ođđasat entails, to develop a joint Sámi 

political journalism. Where Sámi diversity was promoted as a value, it was within national 

boundaries and the budgets and remits of the parent companies. As such, Indigenous 

journalism challenges the public service broadcasting remit: it tells the story of a divided 

people across borders, where Indigenous journalists must operate within the constraints of 

both national public service institutions and separate political systems. 

 

NOTES 

 

1. Sweden’s Educational Radio. It does not have its own Sámi editorial team and is excluded 

from the analysis. 

 

REFERENCES  
Anderson, Benedict. 2006. Imagined communities: reflections on the origin and spread of 

nationalism. London: Verso. 
Bhroin, Niamh Ní. 2015. "Lost in space? Social media-innovation and minority language use." Phd 

Thesis, University of Oslo, Faculty of Humanities. 
Corbin, Juliet M., and Anselm L. Strauss. 2008. Basics of qualitative research: techniques and 

procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, Calif.: Sage. 
Davis, Aeron. 2010. Political Communication and Social Theory. Hoboken: Taylor & Francis. 
Eide, Martin. 2011. Hva er journalistikk? Oslo: Universitetsforl. 
Eira, Stine Sand. 2015. "In front of and behind the camera: Media images from Northern Norway."  

International Journal of Media & Cultural Politics 11 (3):315-27. doi: 
10.1386/macp.11.3.315_1. 

Falch, Torvald, Per Selle, and Kristin Strømsnes. 2016. "The Sámi: 25 Years of Indigenous Authority in 
Norway."  Ethnopolitics 15 (1):125-43. doi: 10.1080/17449057.2015.1101846. 

Gottardis, Andreas. 2016. "Politikområden, partier og politiske företrädare: En studie av 
nyhetsbevakningen av sametingsvalet 2013 i tryckt media." In Sametingsval. Väljare, partier 
och media, edited by Ragnhild Nilsson, Stefan Dahlberg and Ulf Mörkenstam, 269-87. 
Stockholm: Santérus. 

Hafsteinsson, Sigurjón Baldur, and Marian Bredin. 2010. "Indigenous Screen Cultures in Canada." In. 
Winnipeg: University of Manitoba Press. 

Hallin, Daniel C., and Paolo Mancini. 2004. Comparing media systems: three models of media and 
politics. Cambridge: Cambridge University Press. 

Hanusch, Folker. 2013. "Charting a theoretical framework for examining indigenous journalism 
culture." In Media International Australia incorporating Culture and Policy, 82+. 

———. 2014. "Dimensions of Indigenous journalism culture: Exploring Māori news-making in 
Aotearoa New Zealand."  Journalism 15 (8):951-67. doi: 10.1177/1464884913495757. 

Hokowithu, Brendan. 2013. "Theorizing Indigenous Media." In The Fourth Eye. Māori Media in 
Aotearoa, edited by Brendan Hokowithu and Vijay Devadas. Minneapolis: University of 
Minnesota Press. 

Hokowithu, Brendan, and Vijay Devadas. 2013. "The Fourth Eye. Māori media in Aotearoa." In. 
Minneapolis: University of Minnesota Press. 

Hyltenstam, Kenneth. 1999. "Sveriges sju inhemska språk - ett minoritetsperspektiv." In. Lund: 
Studentlitteratur. 



16 
 

Ijäs, Arne Johansen. 2012. Samer i to norske nyhetsmedier : en undersøkelse av saker med samisk 
hovedfokus i Nordlys og Dagsrevyen i perioden 1970-2000. Vol. 1/2012. Guovdageaidnu 
[Kautokeino]: Sámi instituhtta. 

Josefsen, Eva, Ulf Mörkenstam, Ragnhild Nilsson, and Jo Saglie. 2017. "Ett folk, ulike valg. 
Sametingsvalg i Norge og Sverige." In. Oslo: Gyldendal Akademisk. 

Josefsen, Eva, Ulf Mörkenstam, and Jo Saglie. 2015. "Different institutions within similar states: The 
Norwegian and Swedish Sámediggis."  Ethnopolitics 14 (1):32-51. 

Josefsen, Eva, and Eli Skogerbø. 2013. "Indigenous democracy – media use and media coverage of 
the 2009 Sami parliamentary election campaign."  Arctic Journal of Law and Politics 4 (1):62–
89. doi: http://site.uit.no/arcticreview/. 

Karppinen, Kari, and Hallvard Moe. 2012. "What we talk about when we talk about document 
analysis." In Trends in Communication Policy Reseach: New Theories, Methods and Subjects, 
edited by Natascha Just and Manuel Puppis, 177-193, Bristol UK / Chicago, USA: Intellect. 

Kvale, Steinar, and Svend Brinkmann. 2009. Interviews. Learning the craft of Qualitative Research 
Interviewing. Second ed. ed. Los Angeles: Sage. 

Lantto, Patrik, and Ulf Mörkenstam. 2015. "Action, Organisation and Confrontation: Strategies of the 
Sami Movement In Sweden during the Twentieth Century." In Indigenous Politics: 
Institutions, Representation, Mobilisation, edited by Mikkel Berg-Nordlie, Jo Saglie and Ann 
Sullivan, 135-63. Colchester: ECPR Press. 

Lehtola, Veli-Pekka. 2004. The Sámi People. Traditions in Transition. Fairbanks: The University of 
Alaska Press. 

Markelin, Lia, and Charles Husband. 2013. "Contemporary dynamics of Sámi media in the Nordic 
States." In Media International Australiay, 70-81. 

McCallum, Kerry, and Lisa Waller. 2017. The Dynamics of News and Indgenous Policy in Australia. 
Bristol: Intellect. 

Moring, Tom. 2007. "Functional Completeness in Minority Language Media." In Minority Language 
Media: Concepts, Critiques and Case Studies, edited by Mike Cormack and Niamh Hourigan, 
17-33. Clevedon: Multinlingual Matters. 

Pettersen, Torunn. 2014. "Sámi ethnicity as a variable. Premises and implications for population-
based studies on health and living conditions in Norway." PhD-thesis, The Arctic University of 
Norway. 

Pietikäinen, Sari. 2008. ""To breathe two airs": Empowering Indigenous Sámi media." In Global 
indigenous media: cultures, poetics, and politics, S. [197]-213. Durham: Duke University 
Press. 

Plaut, Shayna. 2014. "Nation-building, not "Resistance Radio". Self Determination, the State & Saami 
Media."  Nordicom Review 35 (1):81-97. 

———. 2017. "Reshaping the Borders of Journalism."  Journalism Practice 11 (1):1-32. doi: 
10.1080/17512786.2015.1092391. 

Rokkan, Stein. 1966. "Norway: Numerical democracy and corporate pluralism." In Political opposition 
in Western democracies, edited by Robert A. Dahl, 70-116. New Haven: Yale University Press. 

Ross, Tara. 2017. "Rethinking Journalism and Culture."  Journalism Studies 18 (12):1559-75. doi: 
10.1080/1461670X.2016.1146626. 

Schudson, Michael. 2008. Why democracies need an unlovable press. Cambridge: Polity. 
Shohat, Ella. 1998. "Talking Visions: Multicultural Feminism in a Transnational Age." In. New York: 

MIT Press. 
Skogerbø, Eli. 2001. "Sami Media - Identity Projects in a Changing Society." In Black Marks: Minority 

Ethnic Audiences and Media, edited by Karen Ross and Peter Playdon, 157-75. Aldershot: 
Ashgate. 

Skogerbø, Eli, and Emma Kristine Sjøenden Vestli. 2016. "Sametingsvalet i SR Sameradion och SVT 
Sápmi." In Sametingsval. Väljare, partier och media, edited by Ragnhild Nilsson, Stefan 
Dahlberg and Ulf Mörkenstam, 247-267, Stockholm: Santérus. 

http://site.uit.no/arcticreview/


17 
 

Syvertsen, Trine, Gunn Enli, Ole J. Mjøs, and Hallvard Moe. 2014. The Media Welfare State: Nordic 
Media in the Digital Era. Ann Arbor: The University of Michigan Press. 

 

 


