Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14012Dato
2018-06-27Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Artikkelens tema er bruk av digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning, og den fokuserer
på hvorvidt og på hvilke måter slike læringsressurser kan brukes for å fremme kreativitet, kritisk
refeksjon og selvstendig tenking. Artikkelen åpner med noen betraktninger rundt den økende bruken
av digitalt lærestoff i høyere utdanning generelt, og i høyere musikkutdanning spesielt. Deretter
redegjøres det for en undersøkelse utført høsten 2016, som ser på dagens musikkstudenters bruk av
og holdninger til digitale læringsressurser. Videre drøftes fordeler og mer problematiske sider ved
bruk av digitalt læremateriale i studiesammenheng, sett ut fra målet om å stimulere studentenes
evne til kreativitet, kritisk refeksjon og selvstendig tenking. Som et bakteppe for drøftingen ligger
kritisk-pedagogisk teori slik den blir brukt av tenkere som Giroux og Freire. På bakgrunn av drøftingen
antydes noen didaktiske implikasjoner studien gir.
Beskrivelse
Source at https://doi.org/10.23865/jased.v2.918. Licensed CC BY-NC-ND 4.0.