dc.contributor.advisor | Blix, Hilde Synnøve | |
dc.contributor.author | Mickelsson, Ane Emilie Vold | |
dc.date.accessioned | 2020-09-25T12:11:25Z | |
dc.date.available | 2020-09-25T12:11:25Z | |
dc.date.issued | 2020-05-14 | en |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å belyse relasjonen mellom gehørfaget og utøvende virksomhet. Studien tar for seg hvordan gehørlærere på universitets- og høyskolenivå vektlegger denne relasjonen for sine studenter. Studiens hovedproblemstilling er: «Hvordan knytter gehørlærere gehørundervisning til studentenes utøvende praksis, og hvilke læringsstrategier presenteres for studentene?» For å belyse dette, benyttes kvalitativ forskningsmetode, med observasjon og intervju av fem informanter. Sentral teori knyttet til studien er sosial læringsteori, mesterlære, situert læring, dybdelæring og læringsstrategier. Funnene i studien gir grunnlag for å si at informantene ser gehørfaget som et støttefag for hovedinstrument. Informantene bruker hovedinstrument og relevant repertoar for å styrke relasjonen til utøvende virksomhet. Sang er en mye brukt strategi, og instrumentbruk i undervisningen bygger videre på ferdigheter etablert via sang. I tillegg vektlegges øvelser som styrker indre gehør, musikalsk orienteringsevne og oppfattelse av musikalske strukturer. Studentene skal tilegne seg både internaliserte ferdigheter og ulike strategier i gehørfaget. På sikt er det et mål at studentene skal bli sine egne lærere, og slik få en livslang læring. I tillegg er det et mål at gehørfaget er med på å utvikle en yrkesstolthet og musikerkompetanse hos studentene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19475 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MUS-3902 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en_US |
dc.subject | Gehør | en_US |
dc.subject | Gehørundervisning | en_US |
dc.subject | Hørelære | en_US |
dc.subject | Aural training | en_US |
dc.subject | Aural skills | en_US |
dc.subject | Ear training | en_US |
dc.subject | Kvalitativ | en_US |
dc.subject | Vygotsky | en_US |
dc.subject | Lave og Wenger | en_US |
dc.subject | Weinstin og Hume | en_US |
dc.subject | Bruner | en_US |
dc.subject | Bandura | en_US |
dc.subject | Dreyfus | en_US |
dc.subject | Karpinski | en_US |
dc.subject | Instrument | en_US |
dc.subject | Strategi | en_US |
dc.subject | Strategier | en_US |
dc.subject | Musikalske strukturer | en_US |
dc.subject | Orienteringsevne | en_US |
dc.subject | Ferdighet | en_US |
dc.subject | Ferdigheter | en_US |
dc.subject | Samhandling | en_US |
dc.subject | Kompetanse | en_US |
dc.subject | Relevans | en_US |
dc.subject | Støttefag | en_US |
dc.subject | Praksisfellesskap | en_US |
dc.subject | Transfer | en_US |
dc.subject | Intervju | en_US |
dc.subject | Observasjon | en_US |
dc.subject | Indre gehør | en_US |
dc.subject | Utøve | en_US |
dc.subject | Spill | en_US |
dc.subject | Overføringsverdi | en_US |
dc.subject | Situert læring | en_US |
dc.subject | Meningsdannelse | en_US |
dc.title | Med trygghet i gehøret - En kvalitativ studie om relasjonen mellom gehørfaget og studentenes utøvende virksomhet | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |