Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøtveit, Bjørn
dc.contributor.authorSørensen, Tuva Kriznik
dc.date.accessioned2021-04-20T13:49:14Z
dc.date.available2021-04-20T13:49:14Z
dc.date.issued2020-12-15en
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes vurderingstemaet for å avgjøre om det foreligger ulovlig bruk av varemerker etter varemerkeloven § 4 første ledd bokstav a. EU-domstolen har innfortolket et tilleggsvilkår til bestemmelsen. Det foreligger kun ulovlig bruk av varemerket dersom bruken skader eller kan skade varemerkets funksjoner. EU-domstolen har formulert fem funksjoner: Opprinnelsesgaranti-, kvalitetsgaranti-, reklame-, investerings- og kommunikasjonsfunksjonen. Tidligere var kun opprinnelsesgarantifunksjonen fremhevet som varemerkets funksjon. I nyere tid har de øvrige funksjonene fått større fokus. Rettsutviklingen har etterlatt en rekke åpne spørsmål. I oppgaven kartlegges enerettens omfang ved å analysere funksjonenes innhold, grensedragningen mellom dem, og når det foreligger skade på funksjonene. Det foretas også betraktninger rundt begrunnelsen av funksjonskatalogen i varemerkeretten, om katalogen er uttømmende, hvorvidt utviklingen er dynamisk og i hvilken grad utviklingen er forutsigbar. Videre foretas det en redegjørelse av hvordan de øvrige vilkårene i § 4 første ledd bokstav a fortolkes. I oppgaven vises det at vurderingen av skade på varemerkets funksjoner i stor grad er retningsgivende for om bruken av et varemerke er ulovlig.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20960
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDJUR-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Law: 340en_US
dc.titleUlovlig bruk av varemerker etter vml. § 4 første ledd bokstav a: Med særlig fokus på varemerkets funksjoneren_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)