Fatigue og arbeidstidsordning blant piloter
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22516Dato
2021-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Lokøy, AinaSammendrag
I en stadig mer globalisert verden har luftfart fått en sentral rolle. De siste års utvikling, der piloter jobber stadig mer med dårligere arbeidsvilkår enn tidligere, er en trussel mot flysikkerheten. Fatigue er en av de ulykkesårsakene som er enklest å forebygge. Nasjonal Transportplan fra 2021 har pekt på psykisk helse og fatigue for flygere som viktige fokusområder fremover (Meld. St. 20 (2020 – 2021)). Denne masteroppgaven ser nærmere på fatigue i luftfart, med fokus på arbeidstidsordninger. Oppgaven er gjennomført som en kombinert kvalitativ og kvantitativ studie, med følgende problemstilling:
Hvilke faktorer påvirker fatigue blant piloter, og er det forskjeller mellom piloter med ulik arbeidstidsordning?
Jeg har gjennomført en dokumentanalyse av relevante forskningsartikler og retningslinjer for fatigue-håndtering, og en spørreundersøkelse blant piloter i et skandinavisk flyselskap. Innsamlet empiri er diskutert med utgangspunkt i gjeldende teori om fatigue, hvordan forhindre fatigue og fatigue-håndtering. Oppgaven konkluderer med at organisatoriske faktorer bør gis større plass i forskningsfeltet. I tillegg ser det ut til at dagens systemer for fatigue-håndtering ikke evner å sørge for at det i praksis er mulig å oppnå like mye søvn i friperioder og i arbeidsperioder. Ettersom det er en sterk sammenheng mellom søvn og fatigue, vil det antakeligvis være mulig senke fatigue-nivået ved å legge til rette for at det er mulig å oppnå nok søvn i arbeidsperioder. Studien gir delvis støtte for antakelsen om at det er forskjeller mellom fast og variabel arbeidstidsordning når det gjelder fatigue, og anbefaler at arbeidstidsordning inkluderes som en variabel i fremtidig forskning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: