dc.contributor.advisor | Sydnes, Are Kristoffer | |
dc.contributor.advisor | Batalden, Bjørn-Morten | |
dc.contributor.author | Krogh, Ingrid Gulstuen | |
dc.date.accessioned | 2021-09-15T11:21:07Z | |
dc.date.available | 2021-09-15T11:21:07Z | |
dc.date.issued | 2021-06-15 | |
dc.description.abstract | Sikkerhetsarbeid i luftfartsbransjen brukes ofte som et godt eksempel på hvordan man har lyktes med å minske antall ulykker i en kompleks bransje. Denne studien tar for seg sikkerhetsstyring i innenlands helikopterbransje i Norge. Innen norsk helikoptervirksomhet, skiller dette segmentet seg ut med en høy ulykkesstatistikk. Sikkerhetsstyring i helikopterselskapene er viktig for å ivareta både de ansatte og passasjerer sin sikkerhet. Denne studien ser på to komponenter av sikkerhetsstyring i selskapene: utveksling av sikkerhetsrelevant informasjon og erfaringer, samt utvikling av sikkerhetsregler og prosedyrer. Gjennom tre forskningsspørsmål belyses problemstillingen: Hvordan deles og brukes helikopterpiloters erfaringsbaserte kompetanse i utviklingen av sikkerhetsregler og prosedyrer i innenlands helikopterselskap i Norge? De teoretiske konseptene modell 1 og modell 2 beskriver to ulike perspektiv på regelutvikling i en organisasjon. Konseptene har vært sentrale i diskusjonen om hvordan regelutviklingen foregår i de undersøkte selskapene.
Dette er et eksplorerende casestudie, basert på primærdata fra tilsammen tolv intervjuer med helikopterpiloter, ledere og en myndighetsrepresentant. Funn fra studien viser at helikopterpilotenes erfaringsbaserte kompetanse utgjør en sentral del av beslutningsgrunnlaget i selskapenes utvikling av sikkerhetsregler og prosedyrer. Samtidig er en forutsetning for dette at pilotene danner en felles forståelse for hva som er trygge praksiser, gjennom samhandling og kommunikasjon. Videre må dette formidles til relevante beslutningstakere. Funnene tyder på at utveksling av sikkerhetsrelevant informasjon og erfaringer i hovedsak skjer internt i selskapene. Med tanke på at de 15 helikopterselskapene på innlandet utfører liknende arbeidsoppdrag, vil de ha mye å lære av hverandre. Dette indikerer et behov for en felles bransjeplattform, der både helikopterpiloter og ledere kan utveksle arbeidsrelaterte erfaringer og annen sikkerhetsrelevant informasjon. En slik plattform ville ført til økt samhandling på tvers av selskapene og bidratt til ytterligere læring. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22541 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SVF-3920 | |
dc.subject | Samfunnssikkerhet | en_US |
dc.subject | Sikkerhetsstyring | en_US |
dc.subject | Erfaringsutveksling | en_US |
dc.subject | Regelutvikling | en_US |
dc.subject | Luftfart | en_US |
dc.subject | Innenlands helikopter | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Information and communication science: 420::Security and vulnerability: 424 | en_US |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Sikkerhet og sårbarhet: 424 | en_US |
dc.title | Sikkerhetsstyring i norsk innenlands helikopterbransje | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |