Retten til spesialundervisning etter opplæringsloven. Hvilke utfordringer foreligger ved dagens regelverk, og hvordan møtes disse utfordringene i forslaget til ny opplæringslov?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25473Dato
2021-06-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Fjærvoll, Nora Charlotte HognestadSammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er retten til spesialundervisning etter opplæringsloven.
Formålet er å redegjøre for og analysere hvordan retten til spesialundervisning er regulert i
dag. Jeg vil her gå inn på de materielle vilkårene for spesialundervisning, hva retten til
spesialundervisning innebærer, og hva slik opplæring kan inneholde. I dag har alle rett til en
likeverdig utdanning, og dette ivaretas gjennom et inntatt prinsipp om at all undervisning skal
tilpasses elevenes evner og forutsetninger, jf. oppll. § 1-3. Spesialundervisning er et utslag av
prinsippet om tilpasset opplæring. Skillet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
er imidlertid ikke alltid like klart, og jeg kommer derfor til å gå nærmere inn på forskjellen
mellom disse. Videre tar jeg opp spørsmål knyttet til prosessen rundt tildeling av
spesialundervisning.
Underveis i fremstillingen kommer jeg til å anvende forskning som er gjennomført om
spesialundervisning, samt analyser av rettskildebildet, for å belyse hvilke utfordringer som
foreligger ved dagens regelverk. Kunnskapsdepartementet mottok den 13. desember 2019 et
forslag til en ny opplæringslov. Jeg anser det derfor som særlig relevant å ta opp
utfordringene ved dagens regelverk for å vurdere om det nye lovforslaget er egnet til å kunne
møte utfordringene som finnes i dag på en effektiv måte.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: