En kvalitativ innholdsanalyse av et nettbasert gitarkurs for nybegynnere på onlinegitar.no
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25911Dato
2022-06-28Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Bjørlykhaug, John OlavSammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke et nettbasert gitarkurs for nybegynnere. Det er fordi jeg oppfatter det å bruke nettbaserte kurs som en økende trend i samfunnet for de som ønsker å lære å spille gitar. Det er dermed et behov for kunnskaper om hvordan en kan planlegge, vurdere og gjennomføre slike kurs. I den forbindelse ønsker jeg å belyse følgende problemstilling: «Hvordan kommer didaktisk relasjonstenkning og fagsyn til uttrykk i kurset for nybegynnere på onlinegitar.no?». For å undersøke dette bruker jeg den didaktiske relasjonsmodellen som analyseverktøy, og musikkdidaktikk som teoretisk rammeverk. Videre bruker jeg kvalitativ innholdsanalyse som metode for å analysere kurset.
Funnene i analysen viser at kurset legger opp til en deduktiv tilnærming til læring, hvor en går fra det kjente til det ukjente. Undervisningen er mesterlære-organisert, og siden eleven kan bruke kurset når og hvor en vil, samt at en jobber alene, inntar eleven rollen som konsument av kunnskap. Dermed vektlegges kunnskapsaspektet ved det å spille gitar. I første halvdel av kurset er elevens oppgave å tilegne seg kunnskaper ved å lese tekst, se på videoer, studere illustrasjoner og gjennomføre quizer. I andre halvdel av kurset, etter hvert som eleven lærer å spille grep og sanger på gitar, vektlegges ferdighetsaspektet i større grad. Dermed er fagsynet på musikk som kunnskapsfag og ferdighetsfag fremtredende. Funnene i analysen viser at det kan være utfordrende å legge til rette for elevaktivisering via nettbaserte kurs.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: