dc.contributor.advisor | Pursianen, Christer Henrik | |
dc.contributor.author | Bjøru, Einar Lohne | |
dc.date.accessioned | 2023-09-18T11:11:39Z | |
dc.date.available | 2023-09-18T11:11:39Z | |
dc.date.issued | 2023-05-31 | |
dc.description.abstract | Dataangrep er en økende trussel blant organisasjoner og virksomheter i Norge. Et ekstra element i dette er at trusselen er vanskelig å se og forstå for aktører som ikke er utdannet eller har kompetanse på det tekniske fagfeltet. Problemstillingen for denne studien tar for seg hva som er viktig for at offentlige organisasjoner skal kunne forstå og formidle omstendighetene under et dataangrep. Studien presenterer et teoretisk rammeverk med utgangspunkt i sensemaking-teorien. Formålet er å skildre hvordan de tilhørende konseptene tillit, meaning-making, framing og transparens spiller inn på sensemaking-prosessen. Det argumenteres for at dette rammeverket bidrar, som et verktøy, til å kunne analysere offentlige organisasjoners forståelse, håndtering og kommunikasjon under et dataangrep. Med utgangspunkt i Nordland fylkeskommunes dataangrep desember 2021, argumenterer studien videre for at spesielt tillit er nødvendig for en god sensemaking-prosess. I sammenheng med dette viser rammeverket hvordan framing og transparens – i samspill med sensemaking – er med på å gi grunnlag for meaning-making. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31060 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SVF-3920 | |
dc.title | Hvordan skape mening av det usynlige - Et teoretisk rammeverk for sensemaking under dataangrep | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |