Lederskap og flytryggingskultur - Ledererfaringer fra det norske kampflymiljøet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33927Dato
2024-06-03Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Knutsen, ØrjanSammendrag
Denne masteravhandlingen undersøker hvordan lederadferd påvirker ivaretakelse og utvikling av flytryggingskultur. Studien er kvalitativ, og datainnsamlingen er gjort gjennom semi-strukturerte intervjuer med ledere i det norske jagerflymiljøet. Problemstillingen det tas utgangspunkt i er «Hvordan jobber operative ledere i kampflyvåpenet for å ivareta og videreutvikle en positiv flytryggingskultur?».
Ved å benytte en tematisk analysemetode av intervjumaterialet presenteres funnene i tre hovedkategorier: ærlighet og straff, eksempelets makt, og risiko og ansvar. Her fremkommer det at lederne i kampflymiljøet legger stor vekt på å etablere en åpen og ærlig kultur, hvor feil kan deles uten frykt for represalier. Lederne arbeider også aktivt med å bygge tillit i miljøet gjennom å være gode forbilder, fortelle om egne feil og tilrettelegge for ærlige meningsutvekslinger. Lederne beskriver en sammenheng mellom en lærende kultur, og en god flytryggingskultur ved å forklare hvordan deling og opplæring reduserer sjansene for at uhell oppstår. Videre viser funnene at lederne tar et stort ansvar for risikohåndtering gjennom tett oppfølging av trening og operasjoner, samt autorisasjonssystemer som sikrer at oppdragene utføres trygt.
Studien benytter teorier som blant annet Scheins kulturnivåer, Flin et al.’s fem kjerneområder for utvikling av sikkerhetskultur og French & Ravens kategoriseringssystem for makt som utgangspunkt for drøfting. På den måten gjøres enkelte av funnene generaliserbare også i sikkerhetsarbeid andre steder i luftfarten. Samtidig viser drøftingen at konteksten et jagerflymiljø arbeider i bidrar til at andre funn ikke er like lett overførbare.
Studien konkluderer med at en sterk sikkerhetskultur i kampflymiljøet er avhengig av ledernes faglige kompetanse, deres evne til å etablere tillit – og deres kontinuerlige fokus på åpenhet og læring. Ledernes evner til å tilpasse risikobildet som skal håndteres basert på treningsnivået i avdelingen står også sentralt, og fremhever forpliktelsen en leder har som øverste ansvarlige for sikkerheten i organisasjonen.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: