dc.description.abstract | Luftfartens historie er kort. Begynnelsen var preget av modige pionerer som trosset farer for å
erobre himmelen. Etter hvert som luftfarten ble en kommersiell virksomhet, kom krav om høy
sikkerhet. Etter en lang periode med prioritering av teknisk sikkerhet, er oppmerksomheten nå
på sikkerhetsstyring, og på menneskets rolle i ulykker. Den moderne luftfarten er kompleks.
Forskere som Reason, Dekker, Snook og Hollnagel har belyst hvordan menneskelige faktorer
spiller inn, når ulykker inntreffer. En dypere forståelse, viser at årsakene til ulykker, ofte
strekker seg langt utover det som gjøres i cockpit, eller på verkstedene.
Risiko skapes overalt der mennesker er involvert, i organisasjoner, hos produsenter,
tilsynsmyndighet og på øverste myndighetsnivå. I dette arbeidet er det sett nærmere på fire
fatale helikopterulykker i Norge. Ved hjelp av HFACS-modellen og nyere sikkerhetsteori, er
det avdekket mangler i forståelse og vurdering av menneskelige faktorer. Tradisjonelle, og
ofte reaktive metoder viser seg utilstrekkelige til å identifisere og håndtere komplekse
sikkerhetsutfordringer. En fornying av tradisjonelt sikkerhetsarbeid, med løsninger for læring
fra operasjoner, innlemmet i risikoanalyser av menneskelige faktorene - på alle nivå, kan gi
høyere sikkerhet. Med en bedre evne til å kartlegge årsaker, og en bedre evne til å forutse
risiko, vil en kunne forhindre ulykker som skyldes de menneskelige faktorene.
Tidligere har søkelyset ofte vært på "frontlinjen", utøverne. Ulykkene som er analysert
i dette arbeidet, viser at alle ledd av systemet påvirkes av menneskelige faktorer, og påvirker
operatørnivå. Menneskers handlinger, eller mangel på handlinger medfører sikkerhet eller
risiko. For å styrke den sikkerhetsbarrieren mennesket er, må vi erkjenne og håndtere de
menneskeskapte farene, i hele systemet. Vitenskap, kunnskap, metoder og læring er nøkkelen
til å identifisere og avverge feilfeller. Mennesket er en sterk sikkerhetsbarriere, men ikke god
nok, uten verktøyene og støtten det er behov for. | en_US |