dc.contributor.advisor | Blix, Hilde Synnøve | |
dc.contributor.author | Ryeng, Silje | |
dc.date.accessioned | 2024-07-10T05:35:24Z | |
dc.date.available | 2024-07-10T05:35:24Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | en |
dc.description.abstract | Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever på musikklinja opplever medvirkning i instrumentalopplæringen på sine fordypningsinstrument. Tematikken er relevant i lys av læreplanverkets (LK20) fokus på demokrati og elevmedvirkning.
Problemstillingen for oppgaven har vært: Hva er elevenes opplevelse av medvirkning i instrumentalopplæringen i den videregående skole? Jeg har brukt tre forskningsspørsmål for å belyse temaet: 1) Hvordan definerer elevene begrepet elevmedvirkning? 2) På hvilke områder opplever elevene å få medvirke i instrumentalopplæringen? 3) I hvilken grad uttrykker elevene ønsker om å medvirke, og på hvilke områder?
For å finne svar på min problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål har jeg gjennomført kvalitative intervjuer med fem elever på to videregående skoler. Resultatet fra undersøkelsen har jeg analysert i lys av fagets kontekst, tidligere forskning, John Deweys pedagogiske teorier om demokrati og erfaringsbasert læring, samt Dehlin og Jones’ pedagogiske tilnærming om samskapt læring.
Studien indikerer at elevenes definisjoner av begrepet elevmedvirkning i hovedsak handler om å få være med å bestemme og ta valg i undervisningen. Det første elevene nevner er muligheten til å velge hvilket repertoar de skal jobbe med. Det fremstår ikke som at elevene tenker på at medvirkning også kan inngå som en integrert del av selv opplæringsaktivitetene.
Videre indikerer studien at elevene opplever god kommunikasjon med sine lærere og er i stor grad fornøyde med elevmedvirkningen. De blir invitert til å komme med ønsker og forslag, men beskriver at lærerne i stor grad styrer opplæringsaktivitetene. Når det gjelder elevmedvirkning i arbeid med mål og vurdering, ser det ut til å foregå ulikt i fag som norsk og matematikk. Dette kan muligens være en konsekvens av fagets egenart og bruk av en-til-en undervisning. Studien belyser ulike sider av elevmedvirkning i instrumentalopplæringen, og gir et interessant perspektiv på hvordan elevene oppfatter sin rolle. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34137 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MUS-3903 | |
dc.subject | elevmedvirkning | en_US |
dc.subject | demokrati | en_US |
dc.subject | instrumentalopplæring | en_US |
dc.subject | en-til-en undervisning | en_US |
dc.subject | Dewey | en_US |
dc.subject | samskapt læring | en_US |
dc.subject | videregående opplæring | en_US |
dc.title | Elevmedvirkning i instrumentalopplæringen | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |