"Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4621Dato
2012-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Tollefsen, Maria MedbySammendrag
Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å vise noen av de variasjonsmuligheter som finnes i emnet. Studien gir også et bilde av noen av de tanker hørelærepedagoger har omkring faget.
Studien tar for seg aspekter ved hørerlæreundervisningen som mål, innhold, arbeidsmetoder, elevforutsetninger, vurderingsformer og rammefaktorer. Ulike spørsmål i forhold til disse didaktiske områdene undersøkes og beskrives.
Studien har en kvalitativ tilnærming, og baserer seg på sammenligning av de studieplanene som finnes for faget, halvstrukturerte intervjuer av et representativt utvalg hørelærepedagoger, samt observasjon av de samme lærernes undervisning.
De studiestedene som inngår i undersøkelsen er: Norges Musikkhøgskole, Univeritetet i Bergen, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder, og Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet(NTNU). En hørelærepedagog fra hver av disse institusjonene deltar som informant i studien.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: