Perspektiver på gehørarbeid i korpsundervisningen. En kvalitativ intervjustudie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7697Dato
2015-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Winther-Fossmo, ViviSammendrag
Studien omhandler gehørarbeid i korpsundervisning, og tar for seg dirigentenes perspektiver på dette. Fokusområder er hvordan det arbeides målrettet med gehør i korpsundervisningen, samt hvilke holdninger dirigenter har til dette arbeidet. Hensikten med studien har vært å få innblikk i noen dirigenters arbeidsmåter og opplevelser, og på den måten kunne bidra til et større fokus på temaet. Datainnsamlingen er gjort ved hjelp av kvalitative intervju med tre korpsdirigenter. Det teoretiske fundamentet for studien er sosiokulturell læringsteori, med fokus på deltakelse i kulturelle aktiviteter og bruk av kulturelle redskaper. Studien viste at alle dirigentene arbeidet med gehør i korspundervinsningen, og at arbeidsmåtene var varierte. Dirigentene engasjerte seg for temaet, men gehørarbeid fikk varierende fokus i undervisningen. Arbeidet som ble gjort med gehør var ofte knyttet til innøvingen av korpsrepertoaret. De mest sentrale kulturelle redskapene var noter og lydlig musikk.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: