Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNergård, Vegard
dc.contributor.authorHagen, Helene
dc.date.accessioned2015-08-13T12:31:51Z
dc.date.available2015-08-13T12:31:51Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.description.abstractOppgaven tematiserer formelle og uformelle læreprosesser i flyhangaren ved teknisk avdeling i et flyselskap. Feltarbeidet har blitt gjort på LT Tech AS ved Lufttransport AS’ hovedbase i Tromsø. Oppgavens problemstilling er «Hvordan bidrar uformelle læreprosesser i utviklingen av kyndighet og kompetanse hos teknisk personell i LT Tech AS?» I luftfart stilles høye krav til sikkerhet. Så lenge luftfarten har eksistert i Norge, har det vært flyteknikere som har arbeidet på den tekniske siden av luftfartsvirksomheten. Tidligere sikkerhetsrelatert forskning i luftfart har tradisjonelt konsentrert seg om den flyoperative siden med fokus på piloter, crew og flygeledere. I de siste årene har blant annet ulykkesgranskninger vært med på å dreie oppmerksomheten mot teknikerne og vedlikeholdsavdelingenes bidrag til flysikkerheten. Læring og utvikling er essensielt i prosessen fra lærling til flytekniker. Det flytekniske kunnskaps- og opplæringssystemet er tuftet på ideen om kontinuerlig kompetanse- og kyndighetsutvikling. Oppgaven har vært gjort som en kvalitativ studie. Det har blitt gjort åpne observasjoner i flyhangaren og gjennomført semistrukturerte intervju med informanter der. Jeg har intervjuet både lærlinger og erfarne teknikere. Jeg har også gått gjennom, studert og analysert organisasjonens interne dokumenter som omhandler læring og opplæring. Datainnsamlingen viste at de formelle systemene for læring og opplæring rommer uformelle lærearenaer som støtter opp om og forsterker de formelle. De uformelle læreprosessene spiller en avgjørende rolle i utvikling av kyndighet og kompetanse. På mange måter legger de uformelle prosessene grunnlaget for de formelle. Erfaringsutveksling, kunnskapsoverføring og ferdighetsutøvelse har utpekt seg som de viktigste uformelle læreprosessene for teknikerne. I hangaren har kommunikasjon og samspill en avgjørende rolle i læreprosesser og er nødvendig for at læring skal finne sted. Sentralt i hangarens kunnskaps- og opplæringssystem er at lærlingen lærer best gjennom praktisk erfaring. Kontekstualisert kunnskap læres best i den konteksten den opptrer i, gjennom praktisk erfaring og utøvelse. Et av studiens viktigste funn er forskjellene i kunnskapsutvikling og opplæring i hangaren sett i forhold til skolastiske læringsløp. Uerfarne utøvere må lære å utøve kunnskap. Lærlinger inngår sammen med de erfarne teknikerne i det daglige arbeidet med å bidra til sikre luftfartsoperasjoner.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7908
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7501
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3920en_US
dc.subjectSamfunnssikkerheten_US
dc.subjectFormell og uformell læringen_US
dc.subjectLæreprosesseren_US
dc.subjectFormelle og uformelle læreprosesseren_US
dc.subjectLæringsteorien_US
dc.subjectLuftfarten_US
dc.subjectTeknisk avdelingen_US
dc.subjectTeknisk vedlikeholden_US
dc.subjectSikkerheten_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.subjectKompetanseutviklingen_US
dc.subjectMesterlæreen_US
dc.subjectSosiokulturelle læringsperspektiven_US
dc.subjectProksimal utviklingssoneen_US
dc.subjectKunnskapsoverføringen_US
dc.subjectKulturen_US
dc.subjectOrganisasjonskulturen_US
dc.subjectAircraft maintenance technicianen_US
dc.subjectHuman factorsen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.titleLæreprosesser ved teknisk avdeling i luftfart. En kvalitativ studie om formell og uformell læring i LT Tech ASen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)