Viser treff 161-180 av 33422

    • Dual Radar Detections of Meteors Using Calibrated EISCAT UHF Data 

      Våden, Sara (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-06-03)
      The atmosphere of Earth experiences a continuous entry of particles of various sizes originating from several sources. Meteoroids, which are called meteors when entering the atmosphere, are particles that can be measured by radars through scattering off the meteor head plasma which forms around the meteor. These measurements can give information on the processes the meteor undergoes as it travels ...
    • Investigation into the photon interaction of small mesospheric dust and its impact on the ionospheric charge balance 

      Nerland, Isabel Maria Sundström (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      This thesis investigates the charging mechanisms of nano-sized meteoric smoke particles (MSP) in the mesosphere, with a particular focus on the photoionization and photodetachment processes on MSP assuming different materials. The study begins with three theoretical chapters that lay the ground- work for understanding relevant topics like the atmospheric region in question, MSP, the solar ...
    • Pulsating Aurora: Optical observations and modelling of the time-variation of ionospheric response to precipitation of pitch-angle-scattered electrons from the magnetosphere 

      Moe Stangstuen, Silje (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-01-29)
      This thesis explores the mechanisms governing pulsating auroras by combining observational analysis with theoretical simulations using the AURORA model. The AURORA model simulates electron transport and ionospheric responses, playing a key role in replicating the abrupt onset precipitation of electrons from source altitudes at 3RE, 4.4RE, 6.1RE, and 7.6RE. Eight events of pulsating aurora were ...
    • The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? 

      Ness-Voll, Sverre; Haoual, Ishak Moe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har det vært mye kritikk rettet mot de nasjonale prøvene, og senest i 2023 gikk Utdanningsforbundet inn for ...
    • Dragonbox - en alternativ måte å lære likninger? 

      Solheim, Malin Victoria (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I mitt mastergradsprosjekt har jeg sett hvordan bruk av det algebrabaserte spillet Dragonbox Algebra 12+ kan påvirke elevers læring i emnet likninger. Bakgrunnen for oppgaven var dårlige resultater på TIMSS innenfor emneområdet algebra, og tidligere forskning på Dragonbox i et amerikansk forskningsprosjekt. Det var derfor interessant å se om det var mulig å få tilsvarende resultater hos norske elever ...
    • Validitet og reliabilitet i to åpne oppgaver fra de nasjonale prøver i lesing 2023 

      Hansen, Cecilie; Kjølås, Christina Mlinnikova (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Tema for denne masteroppgaven er validitet og reliabilitet i åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing. Nordiske studier har vist at vurdering og skåring av elevsvar på åpne oppgaver kan være utfordrende. Problemstillingen for denne masteroppgaven er: I hvilken grad gir åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing valide målinger og reliable resultater? For å belyse dette tar studien utgangspunkt ...
    • Vocabulary acquisition through Fortnite 

      Edholm, Lars Martin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      This study explores the intersection of digital gaming and language acquisition, focusing on how playing Fortnite influences vocabulary development in upper primary school students. With the increasing integration of digital tools and platforms in education, understanding the potential of video games as pedagogical tools has become crucial. This research investigates the specific vocabulary items ...
    • Gaming at home vs. gaming at school 

      Hals Meyer, Ole; Lyngstad, Jørgen Angelo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      The aim of this thesis is to investigate how and whether pupils’ previous experience with video games matter in game-based learning, i.e. lessons that incorporate the use of video games. In this, it examines the belief that all pupils are competent “digital natives” due to their engagement with available technology in their daily lives. Using the term “preconditions” as a general term to encompass ...
    • Læreres syn på programmering i matematikk 

      Salamonsen, Håvard (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Etter kunnskapsløftet 2020 har programmering blitt en del av læreplanen i matematikk, som medfører at lærere er pålagt å implementere programmering i deres undervisningspraksis. Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke lærernes syn på innføringen av programmering i matematikkfaget, derav er problemstillingen for oppgaven: Hva synes matematikklærere på mellomtrinnet om å inkludere programmering ...
    • «Det er litt vanskelig å forestille seg hva som skjer i bøkene når det ikke er bilder» En kvalitativ studie om illustrasjoners påvirkning på elevers lesing av skjønnlitterær prosa 

      Bønå, Marianne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Formålet med denne studien var å få innsikt i hvordan illustrasjoner i skjønnlitterær prosa påvirker elevenes engasjement og forståelse for teksten de leser. Temaet for oppgaven er valgt på bakgrunn av at jeg ønsket å få mer innsikt i hva elevene foretrekker av skjønnlitterære tekster. For å samle inn data til studien, har jeg brukt et kvalitativt design med en kvantitativ spørreundersøkelse som ...
    • «Når de nå først har lekser, ja, selvfølgelig skal de få hjelp, så lenge man klarer å gi hjelp» - Hvordan veilede foresatte i å hjelpe barnet sitt med matematikklekser? 

      Sørensen, Vilde; Larsen, Synnøve (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Vår problemstilling for denne masteren er: Hvordan kan lærere veilede foresatte i hvordan de hjelper barna sine med matematikklekser? I denne masteren gjennomførte vi en kvalitativ studie med designforskning. Hensikten med studiet er å gi et praktisk forslag på hvordan lærere kan veilede foresatte. Vi utarbeidet en intervensjon som vi kalte for mattekveld, og gjennomført den med en gruppe foresatte. ...
    • "Så følte man seg som en businesswoman når man kom på skolen" 

      Hansen, Andrine Louise; Grimstad, Elise Johansen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Tidligere forskning viser at arbeid med muntlige ferdigheter ofte nedprioriteres i den norske skolen. Hensikten med denne kvalitative casestudien er å undersøke hvordan et utvalg elever og lærere arbeider med muntlige ferdigheter gjennom et FN-rollespill, og hvordan de reflekterer over dette arbeidet. FN-rollespillet er et undervisningsopplegg hvor elevene i rollen som delegater skal simulere et ...
    • «Jeg synes det er gøy å tenke med hodet» - En casestudie om hvordan læreren kan tilpasse matematikkundervisningen i Thinking classroom. 

      Johansen, Egil; Fiva, Joakim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie om hvordan lærere kan tilpasse undervisningen i matematikk med bruk av Thinking classroom. Thinking classroom er et rammeverk for problemløsning og utforskning i matematikk som har økt i popularitet de siste årene. Fagfeltet har lenge diskutert hvilken tilnærming til matematikkfaget som er å foretrekke - tradisjonell eller undersøkende. Samtidig ...
    • Et brettspill om aritmetikkens fundamentalteorem 

      Hustad, Erik; Varhaugvik, Simen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven handler om bruken av brettspillet Prime Climb på mellom- og ungdomstrinnet. Hensikten med denne studien var å få ett innblikk i hvordan Prime Climb fungerer som en alternativ læringsaktivitet for elever i temaet primtall og faktorisering. Studiens mål er å utforske hvordan Prime Climb kan legge til rette for tallforståelse. På bakgrunn av dette målet utformet vi følgende ...
    • «Er vi ikke alle basically nerder»: En kasusstudie av en lærers bruk av samtaletrekk i undervisning på talentsenteret 

      Nilsen, David Antonsen; Sæbø, Vebjørn Skjelmo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Sammendrag Temaet for denne studien har vært elever med stort læringspotensial, og hvordan undervise for denne typen elever. Det viser seg at denne elevgruppen får en lite tilfredsstillende opplæring i skolen, noe som kan være et resultat av lærerens mangel på kunnskap, ressurser og lederstøtte fra skoleeier. Der de derimot kan få en tilfredsstillende opplæring er på «talentsenter i realfag», noe ...
    • “When pupils encounter a longer text, they often respond with oh my god, do I need to read all of this?” 

      Rognmo, Andreas Kristoffer; Schönfelder, Bendik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      In this thesis, we explore pupils’ attitudes and motivations to read while gaining insight into the teacher's perspective on the current situation. Our thesis question is: What attitudes do lower secondary school pupils and teachers in the context of the Norwegian educational system have towards extensive reading in the English classroom? Research was aimed at lower secondary school pupils and ...
    • Innføring av undervisningsformen tallsnakk 

      Kristiansen, Hannah Harila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med formålet om å undersøke problemstillingen: Innføring av tallsnakk på mellomtrinnet. Jeg oppdaget tallsnakk gjennom masteremnet i matematikkdidaktikk, og dermed ønsket jeg å se hvordan undervisningsformen kan bidra til matematikkfaget i forhold til matematisk kommunikasjon. I forskningsprosjektet har jeg derfor undersøkt en lærers innføring av ...
    • Bureising i Balsfjord 1920–1950. Indre kolonisering og reinbeitekonvensjonen av 1919 

      Elvestad, Lill-Karin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-13)
      Temaet for masteroppgaven er den politisk støttede bureisinga fra 1920, som fikk stor innvirkning på Nord-Norge generelt og Balsfjord spesielt. Av 19 000 bureisergårder på landsbasis ble 42 prosent anlagt i Nord-Norge, og Balsfjord ble den største bureiserkommunen i landet i antall bruk. Oppgaven undersøker hvordan bureisinga sammenfaller med fornorskingsprosessen og reinbeitekonvensjonen av 1919. ...
    • Vil berge KDA ved fire skoler 

      Lefdal, Else Margrethe; Moe, Harald Eivind (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2024)
      Det foregår nå en kamp på Vestlandet for å sikre ungdom et praktisk og estetisk utdanningstilbud.
    • Co‑creating coastal sustainability goals and indicators 

      Engen, Sigrid; Hausner, Vera Helene; Mikkelsen, Eirik Inge; Gundersen, Hege; Christie, Hartvig C; Falk-Andersson, Jannike; Halpern, Benjamin S.; Fauchald, Per (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-24)
      Indicators can be powerful tools to measure progress towards achieving societal goals, and many indicators have been developed for sustainability goals nationally and internationally. When indicators are developed solely through top-down approaches without engaging local knowledge, they often fall short of capturing local perceptions and concerns relevant to decision-making. The aim of this project ...