dc.contributor.advisor | Brekke, Mary | |
dc.contributor.author | Blomsø, Sindre Øyan | |
dc.date.accessioned | 2016-12-14T08:58:58Z | |
dc.date.available | 2016-12-14T08:58:58Z | |
dc.date.issued | 2016-11-03 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har basert seg på semistrukturert intervju av fem informanter. Informantene er masterstudenter som alle har tilknytning til Universitetet i Tromsø. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan masterstudenter opplever veiledningen de får under masterprosessen, med et fokus på møtet mellom veileder og student. Studien var interessert i å avdekke hvordan masterveiledning kunne bidra til å stryke mestring og motivasjon hos studenten, ettersom mestring og motivasjon spiller inn som viktige faktorer for at studentene fullfører studiene (Pajares, 2003). Studien var også interessert i å avdekke hva som karakteriserte veiledningen og tilslutt finne ut hva som kjennetegnet god veiledning for studenten.
Studien viser at informantene har ulike opplevelser av masterveiledningen. Noen beskrev forholdet sitt til veileder som et godt forhold, mens andre beskrev det som et ikke-forhold. En uformell atmosfære i veiledningsmøtene opplevdes som positivt for informantene. De fleste av informantene opplevde en veiledning som på en eller en annen måte bidro til økt mestring og motivasjon. Det å tvile, var den største frykten hos samtlige informanter. Bekreftelser og raske tilbakemeldinger fra veileder ble ansett som viktig for informantene for mestring i masteroppgaven. Det motiverte og bidro til progresjon for informantene. Veilederens tid og tilgjengelighet var også et viktig moment i masterveiledningen ettersom det påvirket informantenes muligheter for tilbakemeldinger og bekreftelser. Tidsfrister fra veileder ble ansett som godt redskap for å motivere informantene i skriveprosessen. I tillegg så ønsket de fleste en veileder som bryr seg, har empati, er tilgjengelig, gir konstruktiv eller positiv feedback og er uformell. Når det gjaldt hva som karakteriserte veiledningen så fremkom det at ulike former for makt var et sentralt tema i masterveiledningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10038 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Veiledning | en_US |
dc.subject | Masterveiledning | en_US |
dc.subject | Mestring | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Makt | en_US |
dc.title | Masterstudentens opplevelse av veiledning. En kvalitativ studie av masterveiledning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |