dc.contributor.advisor | Køller, Hans -Georg | |
dc.contributor.advisor | Skeie, Guri | |
dc.contributor.advisor | Hansen, Gaute | |
dc.contributor.author | Pedersen, Ida Malene | |
dc.date.accessioned | 2016-06-01T05:07:28Z | |
dc.date.accessioned | 2016-12-15T10:19:41Z | |
dc.date.available | 2016-12-15T10:19:41Z | |
dc.date.issued | 2015-12-15 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om elevers argumentasjon og vurderinger rundt tre konkurrerende påstander i forbindelse med et praktisk arbeid i naturfag VG1. Elevenes argumentasjon ble kartlagt gjennom to diskusjonsrunder. Den ene diskusjonen var i forkant av forsøket, og foregikk dermed uten datamaterialet. Elevene skulle i denne diskusjonsrunden bruke forkunnskapene de hadde om emnet. Den andre diskusjonen var i etterkant av forsøket, og foregikk med elevenes datamateriale fra forsøket. Elevene skulle i denne diskusjonen, bruke både datamaterialet og forkunnskapene de hadde til å vurdere de tre påstandene.
Denne undersøkelsen viste at elevene klarte å skape mer og bedre argumentasjon i diskusjonen før forsøket, sammenliknet med diskusjonen etter forsøket. Årsaken synes å være at flertallet av elevene tror at resultatene viser "sannheten", og elevene ser muligens ikke hensikten med å argumentere da. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10040 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BIO-3906 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Argumentasjon i praktiske arbeid. En studie av elevers vurderinger og argumentasjon rundt konkurrerende påstander i forbindelse med et praktisk arbeid i naturfag VG1. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |