dc.contributor.advisor | Nergård-Nilssen, Trude | |
dc.contributor.author | Markussen, Guro Nystad | |
dc.contributor.author | Johansen, Linda | |
dc.date.accessioned | 2016-10-13T05:08:12Z | |
dc.date.accessioned | 2017-05-15T10:08:51Z | |
dc.date.available | 2017-05-15T10:08:51Z | |
dc.date.issued | 2016-05-15 | |
dc.description.abstract | Dagens teknologi og utdanningssystemer stiller store krav til skriftspråkferdigheter, noe som gir større utfordringer for de som sliter med å tilegne seg tilfredsstillende lese- og skriveferdigheter. Fokuset på lesing i alle fag på skolen gjør at spriket mellom de normallesende barna og de som sliter med skriftspråket raskt kan bli ganske stort. Diagnosesystemene som har vært i bruk, gjør at barna må ha hatt vedvarende vansker for å få diagnosen dysleksi. Denne tilnærmingen til vansken strider mot prinsippet om tidlig innsats. Vår masteroppgave har blitt til ut fra en motivasjon og et håp om å kunne identifisere og hjelpe disse barna tidlig i livet.
Masteroppgavens hovedtema omhandler de psykometriske egenskapene til Fonologitesten, samt i hvor stor grad fonologiske ferdigheter forklarer variasjonen i avkodings- og staveferdigheter, og om noen av deltestene forklarer variasjonen bedre enn andre. Vi ser også på korrelasjonen mellom enkeltvariablene og sammenligner resultater mellom gruppene, henviste barn vs. ikke henviste barn.
Resultatene presenteres i tabeller og drøftes opp i mote relevant forskning og teori. Prosjektet avsluttes med konklusjoner om funnene samt Fonologitestens nytteverdi. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11028 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LOG-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.title | Evaluering av de psykometriske egenskapene til Fonologistesten, samt dens nytteverdi.
En kvantitativ studie av sammenhengen mellom fonologiske ferdigheter og avkodings- og staveferdigheter | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |