dc.contributor.advisor | Mikalsen, Knut Harald | |
dc.contributor.author | Takøy, Inge Jøran | |
dc.date.accessioned | 2017-07-10T07:38:12Z | |
dc.date.available | 2017-07-10T07:38:12Z | |
dc.date.issued | 2017-05-09 | |
dc.description.abstract | I denne studien fokuserer jeg på beslutninger knyttet til omorganisering av videregående skoler i Troms Fylke i perioden 2006-2013. Til tross for grundige utredninger, økonomiske utfordringer og lavere elevtilgang har ikke fylkeskommunen maktet å komme til enighet om en skolestruktur som imøtekommer disse utfordringene.
De analytiske begrepene som er benyttet for å diskutere hvorfor man ikke lyktes med å komme frem til omforente og bindende beslutninger er beslutningsteori nærmere bestemt rasjonell modell, forhandlings-politikkmodell og en garbarge can-modell.
Studien viser at utredningene og målformuleringene i stor grad kan forstås i lys av en rasjonell modell mens politikk-forhandlingsmodellen, og i noen grad garbarge-can modellen kan forklare hvorfor man ikke lyktes å komme til enighet i saken. Videregående skoler er en viktig bærebjelke i mange lokalsamfunn og økonomiske argumenter er ikke i seg selv de eneste "gyldige " argumentene i saken. Forslag om nedleggelse har vært møtt med sterk motstand og mobilisering av mange ulike interesser, som også har ønsket å omdefinere hva denne saken handler om, nemlig opprettholdelse av bærekraftige lokalsamfunn. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11242 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3909 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.title | Hvorfor ble ikke skolene nedlagt? En studie av beslutninger rundt skolestrukturen i Troms Fylke i perioden 2006-2013. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |