Now showing items 41-60 of 195

    • Mat- og Helse faget – en motivasjon til sunn livsstil? En studie av elevers erfaringer og opplevelser av faget 

      Hansen, Ann-Christin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne studien har undersøkt elevers erfaringer og opplevelse av mat- og helse faget i grunnskolen, og om faget har vært en motivasjon til at de nå har en sunnere livsstil. Studier viser at overvekt og fedme er en av de alvorligste helseutfordringene verden står ovenfor i vårt århundre, og Norge er i ferd med å bestige toppen av land med stor grad av overvekt. I tillegg har det vært en gradvis økning ...
    • «Det er kanskje sånn vi alltid har vært på universitetet.» En kvalitativ studie av pedagogisk endringsarbeid i to akademiske fagmiljøer 

      Schei, Odin Monrad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning (2016-2017) påpekte en rekke pedagogiske utfordringer i norsk høyere utdanning. Ved Universitetet i Bergen er fagmiljøene for engelsk og biovitenskap piloter i et redesignprosjekt, hvor undervisere lærer pedagogisk teori og videreutvikler bachelorprogrammene sine. Med støtte fra et pedagogisk ressurssenter, UiB læringslab, gjennomfører ...
    • Nyutdannede nytilsatte grunnskolelæreres opplevelse av mentorordningen i skolen? 

      Nilsen, Robert Engenes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke nyutdannede nytilsatte lærere sin opplevelse av oppfølgingen de får i grunnskolen gjennom mentorordningen. Studien tar utgangspunkt i Tromsø kommune sin veiledningsplan for nyutdannede nytilsatte lærere. Her har de valgt mentorbegrepet for å tydeliggjøre skillet mellom veiledning av studenter og veiledning av nyutdannede profesjonsutøvere. ...
    • Norsk, utlending eller begge deler ? En studie av ungdom med flerkulturell bakgrunn som vokser opp på ulike steder i Norge 

      Karabulut, Dilara (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Formålet med dette prosjektet er å få en forståelse av minoritetsungdoms opplevelse av egen identitet, og undersøke betydningen av identitet for tilhørighet i ulike grupper. Som en sosial person er det å føle tilhørighet et av våre primærbehov, og jeg vil undersøke hvilke forhold som tillegges vekt og hvordan ungdom utvikler identitet og tilhørighet. Minoritetsungdom er en gruppe i samfunnet som det ...
    • «Mannsstemme er det største hinderet for å bli tatt for å være kvinne» Logopeders erfaringer med feminisering av stemmen til kvinner født som menn 

      Gabrielsen, Sigrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om logopeders erfaringer i arbeid med å feminisere stemmen til kvinner som ble født som menn, men har en kjønnsidentitet som kvinne. For denne brukergruppen er det viktig for livskvaliteten å ha en stemme som samsvarer med det kjønnet de identifiserer seg med. Det å feminisere stemmen er en utfordrende prosess. Logopeden skal hjelpe kvinner født som menn med å fremstå ...
    • Afasi og samtale En kvalitativ observasjonsstudie av en samtale mellom en person med afasi og hennes ektefelle 

      Andersen, Åse-Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke samarbeidet mellom et samtalepar med afasi involvert. Det sekundære målet er å identifisere kommunikasjonsstrategier som kan forbedre mulighetene for å utvide samtalen. Problemformuleringen min er: Hvilke samtalemønstre og kommunikasjonsstrategier sees i en samtale mellom en person med afasi og en normaltalende nærperson? Som forskningsmetode ...
    • Spesial- og støttepedagogers erfaringer med tilrettelegging for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen 

      Schive, Evy (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      For å få til en god tilrettelegging for alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen er det mange faktorer som spiller inn. Forskning som jeg viser til i denne oppgaven konkluderer med at i mange tilfeller blir ikke tilretteleggingen god nok. Årsakene er mange; utfordringer knyttet til kartlegging, tilrettelegging av ASK-systemet og også mange utfordringer knyttes til barnets språkmiljø. ...
    • Språkvansker i førskolealder: prognose og identifisering. Utvikling av språkvansker, og validiteten av foreldrerapportering for tidlig identifisering. 

      Martinussen, Ane Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      Forskning viser at barns tidlige språkferdigheter i stor grad holder seg stabile over tid. Funn fra flere studier tyder på at rangordningen mellom barn når det gjelder språkferdigheter er konsistent over tid. Det er bred enighet i forskningsfeltet om at tidlige språkferdigheter også er viktig for senere leseferdigheter. Tidlig identifisering av barn med språkvansker vil derfor være viktig for å kunne ...
    • En kvalitativ studie om frafall i junioralder blant jentelangrennsutøvere. Studien belyser hvorfor prestasjonspress kan være årsak til frafall, samt hvilke andre forhold som kan bidra til at jentene frafaller langrennsidretten i junioralder 

      Vorren, Kaja Seim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      I denne masteroppgaven retter jeg fokus på prestasjonspresset blant jente-skiløpere i junioralder, og undersøker om prestasjonspresset virker fremmende eller hemmende for videre skikarriere. Hva som fører til så stort frafall i juniorårene spesielt for jente-skiløpere, er temaet jeg skal forske på i denne oppgaven. Det er forsket forholdsvis lite på frafall i junioralderen innen langrennsidretten, ...
    • Distriktskvinner i høyere utdannelse 

      Opheim, Marthe Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Studien er en kvalitativ undersøkelse om voksne kvinnelige studenter, som har valgt å ta høyere utdanning -tross et hektisk familieliv. Problemstillingen vil finne ut hva det betyr for kvinnen og familien at hun tar høyere utdannelse i voksen alder. Empirien er hentet fra ei bygd i Nord-Norge, og informantene består av fem kvinner, to mødre og to partnere/ektefeller. Kvinnene i undersøkelsen kommer ...
    • Pedagogers erfaring med samiskspråklige barn med språkvansker 

      Brækkan, Inger Marie Grønmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      “Pedagogers erfaring med samiskspråklige barn med språkvansker” handler om hvilke erfaringer samiske pedagoger har i arbeidet med å avdekke og avhjelpe språkvansker hos samiskspråklige barn. Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer av samisktalende pedagoger som jobber med samiske barn. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har pedagoger i arbeid med språkvansker hos ...
    • Estetiske læreprosesser i grunnskolen: En studie av den erkjennelsesorienterte og den kunstorienterte forståelsen av estetiske læreprosesser i utdanningspolitiske dokumenter 

      Sakariassen, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Dette er en kvalitativ studie som drøfter estetiske læreprosesser som begrep i et utvalg utdanningspolitiske dokumenter ut ifra følgende problemstilling: Estetiske læreprosesser i grunnskolen kan forstås som både; i) en teori om læring og det estetiske ved erkjennelsesprosessen, og som i) en teori om produksjon og resepsjon av kunst og kultur. Hvordan viser disse forståelsene av estetiske læreprosesser ...
    • Mødres erfaringer og utfordringer under hjemmeskolen 2020 

      Persen, Jørn Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      I denne studien har jeg undersøkt mødrenes erfaringer og utfordringer omkring hjemmeskolen. Oppgavens problemstilling er: Hvordan erfarte mødre å være lærer under skolenedstengningen mars 2020 som følge av koronapandemien. I denne kvalitative masteroppgaven har jeg benyttet meg av semi-strukturert intervju av fem informanter. Informantene mine er alle mødre med barn i fjerde klasse på barneskolen i ...
    • «(…) så det handler liksom om å bare være der (…)» Rådgiveres opplevelse av møtet med elever som viser atferdsvansker 

      Danielsen, Viktoria Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      Sammendrag Tema: Rådgivning av elever som viser atferdsvansker Problemstilling: Hvordan opplever rådgivere møtet med elever som viser atferdsvansker? Bakgrunn og formål: Formålet med studien som omtales i denne masteroppgaven er å bidra med kunnskap om rådgivning av elever som viser atferdsvansker. Både rådgivning og atferdsvansker er tema jeg finner interessante å jobbe med, både i teori ...
    • Tilpasset opplæring for elever med utviklingsmessige språkvansker i begrepstunge fag 

      Holtet, Anita Rønning (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne forskningsoppgaven omhandler en kvalitativ studie hvor målet er å finne ut hvilke erfaringer lærere har med tilpasset opplæring for elever med utviklingsmessige språkvansker. Utvalget består av fem lærere på mellomtrinnet og problemstillingen er spisset til å dreie seg om begrepstunge fag. For å samle inn data har jeg benytte kvalitative intervjuer i form av semistrukturert intervju. Det ble ...
    • Flere språk eller språkvansker? 

      Berntzen, Eva (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Sammendrag Oppgaven handler om barnehagelærere sitt arbeid med flerspråklige barn med språkforsinkelser. Formålet med denne studien har vært å belyse hvilke erfaringer fire barnehagelærere har med sitt arbeid med flerspråklige barn. Det er når barnet strever med å tilegne seg et nytt språk, i dette tilfellet norsk, og det er usikkerhet knyttet til om årsaken bunner i en språkvanske eller om barnet ...
    • Universitetsstudenters tilrettelegging for læring. En kvalitativ studie som undersøker forholdet mellom studenters kunnskap og praksis angående tilrettelegging for egen læring 

      Jørgensen, André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-04)
      Dette er en kvalitativ studie med tilrettelegging for læring som tema. Og det siktes til universitetsstudenters tilrettelegging for egen læring ved bruk av strategier som tjener dette formålet. Studiens empiriske grunnlag er basert på seks semistrukturerte intervjuer av seks informanter. Studien undersøker på den ene siden, studentenes kunnskap om tilrettelegging for læring. Og på den andre siden, ...
    • Skoleflinke elevers motivasjon til læring. En kvalitativ studie av elevers og læreres opplevelse av motivasjon i videregående skole 

      Aasheim, Lone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Formålet med denne studien var å undersøke skoleflinke elever og deres læreres opplevelse av motivasjon. Det har også vært av interesse å undersøke hvilke faktorer som bidrar til å fremme motivasjon hos disse elevene, knyttet til hvorvidt lærerens undervisningspraksis og relasjonen mellom lærer- elev har betydning for elevens (prestasjon)motivasjon. Til denne undersøkelsen har jeg benyttet meg av ...
    • POPT- Psykolingvistisk intervensjonsmetode for barn med språklydsvansker: Logopeders erfaring med POPT som metode - en kvalitativ studie 

      Hermannsdottir, Torunn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-05)
      Masteroppgaven belyser en relativt ny metode for logopedisk behandling av fonologiske vansker i Norge som heter POPT (Psycholinguistich Orientierte Phonologie-Therapie), en psykolingvistisk intervensjonsmetode for barn med språklydsvansker. Hensikten med POPT som metode er å bruke mål- og erstatningslyd korrekt på ordnivå der målet er å gi barnet selvstendig generalisering til spontantale via ...
    • Elevers opplevelse av karriereveiledning: En kvalitativ undersøkelse fra videregående skole 

      Røssvoll, Thea Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-02)
      Denne masteravhandlingen er en kvalitativ intervjustudie som undersøker hvordan videregåendeelever opplever karriereveiledningen de mottar. Empirien ble samlet ved å intervjue elever som ble uteksaminert fra videregående våren 2019 og elever som gikk sisteåret på videregående våren 2020. Intervjuene ble gjennomført som fokusgruppeintervju. Undersøkelsens problemstilling lyder som følge: Hvordan ...