Mastergradsoppgaver i pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 195
-
Nyutdannede læreres erfaringer i etableringen av hjem-skole-samarbeidet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har tatt for seg tretten informanter i to ulike studier. Informantene er nyutdannede barneskolelærere som har vært yrkesaktive i et år etter studieslutt. De har utdannet seg ved to ulike studieinstitusjoner i landet, men oppnådd samme grad etter fem år ved grunnskolelærerutdanningen. Hensikten med studien har vært å belyse informantenes opplevelser ... -
Språklydsvansker - en risikofaktor og tidlig markør for språk- og lesevansker? En kvantitativ studie om sammenhengen mellom språklydsvansker og ferdigheter i språk og lesing
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-05)Studier viser at mange barn med språk- og lesevansker har hatt vansker med uttale av språklyder i førskolealder. Flere studier tyder på at det er en sammenheng mellom språklydsvansker, utviklingsmessige språkvansker og dysleksi. Derfor er det av interesse å undersøke om språklydsvansker kan brukes som markør for vansker med språk og lesing. Masterstudien bygger på rådata fra en seksårig longitudinell ... -
"Jeg har et krokodillehjerte". Tidligere voldsutsatte krysskulturelle unge voksnes oppfatning av egen livsmestring, psykisk helse og motstandskraft, med særlig fokus på autonomi, identitet og fremtidsutsikter.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)Dette masterprosjektet har som mål å bidra til den empiriske norske kunnskapsbasen om konsekvensene av uheldige barndomserfaringer som vold og kriser. Hensikten har vært å fortolke og analysere informantenes livsverden med deres krysskulturelle arv som bakteppe. Det har vært særlig viktig å få frem historien til de voldsutsatte, selv om erfaringene deres har vært til tider ubehagelig å høre på. ... -
Samarbeid og rutiner for kontinuitet og sammenheng. En kvalitativ undersøkelse av samarbeid og rutiner i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Denne kvalitative studien ser på overgangen fra barnehage til skole. Problemstillingen studien belyser er: «På hvilken måte kan rutiner og samarbeid bidra til sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole?». Bakgrunnen for studien er at det er store forskjeller på hvordan barnehager og skoler samarbeider om overgangen fra barnehage til skole, og at det i 2018 kom en lovendring som ... -
Høyt utdannede innvandrere i møte med norsk arbeidsliv. En kvalitativ intervjustudie med vekt på utdanning og arbeid blant 10 informanter fra ulike land
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)Dette er en kvalitativ studie av høyt utdannede innvandrere og integrasjon på det norske arbeidsmarkedet. Med utgangspunkt i semistrukturerte intervju av et varierende utvalg av 10 høyt utdannede innvandrere fra ulike land, kartlegges noen av de mest sentrale aspektene og mekanismene som har hatt innflytelse på informantenes tilgang til arbeid på det norske arbeidsmarkedet. Formålet med denne ... -
Dybdelæring – begrepet, forståelse og implikasjoner for praksis. Teoretiske idealer i møte med praktiske utfordringer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Dybdelæringsbegrepet forstås, tolkes, beskrives og defineres forskjellig, noe som kan bidra til ulik forståelse av meningsinnholdet i begrepet. Jeg har tatt utgangspunkt i Marton og Säljö (1976) og Biggs (1984) studier og beskrivelser av dybdelæringens forutsetninger, i tillegg til styringsdokumentene som bidro til hvordan dybdelæringsbegrepet blir beskrevet, definert og anvendt i læreplanverket. ... -
Dysfagi og tverrfaglig samarbeid. En kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilken måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-30)Studiet omhandler dysfagi og tverrfaglig samarbeid.. Det er en kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilke måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient. Dette er et studie gjort på et rehabiliterings senter. Hovedmålet med undersøkelsen var å finne ut hvilke kompetanse de andre profesjonene har om emnet, og ... -
Hvordan påvirker motivasjon og mestring drop out ungdommer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-12)Formål med denne studien har vært å undersøke hvordan mestring og motivasjon har påvirkning på drop out ungdommer på ungdomsskolen, med fokus på jenter. Det er et stort fokus på tema og hvordan få flest mulig unge til å gjennomføre et utdanningsforløp på nominert tid. Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i å se på årsaker til drop out. Et det noen faktorer som kan kalles suksessfaktorer man tenker ... -
Skolen og elevenes digitale hverdagsliv. En kvalitativ studie av elever og skolens mobiltelefonregler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne oppgaven tar utgangpunkt i diskusjoner om mobilforbud i skolen, skolens dannelsesoppdrag og sammenhenger mellom skole og hverdagsliv. Jeg har undersøkt hvordan skolen forholder seg til elevenes hverdagsliv i arbeidet med å forberede dem på livet i en stadig mer digitalisert verden, med vekt på elevenes opplevelse av mobilrestriksjoner og opplæring i digital kompetanse. Teoretisk knytter jeg ... -
Læreres erfaringer med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Sammendrag Temaet for denne studien er selektiv mutisme i skolen. Jeg har gjennomført et nettbasert intervju med 8 lærere fra forskjellige steder i Norge. Problemstillingen var: Hvilke erfaringer har lærere i barneskolen med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme? Den teoretiske bakgrunnen er fra både norsk og utenlandsk litteratur og forskning. Det anbefales i litteraturen ... -
Klassereisens sosiale og kulturelle koder. En kvalitativ studie av klassereisende kvinner uten en akademisk stamtavle
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Dette er en kvalitativ studie som søker å utvikle kunnskap omkring klassereisens sosiale og kulturelle overganger. Ved å ta i bruk semistrukturerte intervjuundersøkelser av 10 kvinner som har egne erfaringer knyttet til klassereisen, belyses noen av de mest sentrale aspektene og mekanismene som har hatt innflytelse under de overgangsprosessene som har foregått på reisen. Problemstillingen var som ... -
Hvilken kompetanse er studiekompetanse? En kvalitativ studie av oppfatninger blant lærere og vitenskapelig ansatte.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Denne mastergradsavhandlingen er tematisert rundt overgangen fra videregående opplæring til høyere utdanning. Gjennom kvalitative forskningsintervju undersøkes det hvordan lærere i videregående skole og universitetsansatte forstår studiekompetanse og hva det innebærer. Utvalget består totalt av fem personer, hvorav tre lærere fra ulike videregående skoler og to professorer fra ulike ... -
Verdien av gårdsbarnehagen. Et kvalitativt studie av barns læring, utvikling og danning i gårdsbarnehagen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteroppgaven tar for seg verdien av gårdsbarnehagen med hensyn til barns læring, utvikling og danning. Avhandlingen baserer seg på kvalitative undersøkelser i tre ulike gårdsbarnehager – én fra hvert fylke i Nord-Norge. Det er gjort intervju av pedagogiske ledere og/eller styrere og foreldre samt deltagende observasjon med barna i barnehagen. Studien legger vekt på å kartlegge hva ansatte ... -
Mobbebegrepets plass i barnehagen. En kvalitativ tilnærming av pedagogiske lederes forståelse av mobbesituasjoner, og mobbebegrepets plass i barnehagen.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Mobbing i barnehagen blir innenfor litteraturen sett på som nytt fenomen blant barn i barnehagealder. Ulike forskere har beskrevet hva en mobbesituasjon bør inneholde, for å kvalifisere hendelser for mobbing. Hensikten med forskningsstudiet var å undersøke de pedagogiske ledernes forståelse av mobbesituasjoner, og begrepets plass i barnehagen. Det grunnet viktigheten med forståelse av mobbebegrepet, ... -
"Klasseledelse..? Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!" En kvalitativ studie av hvilke redskaper praksisveiledere i Tromsøskolen bruker når de veileder lærerstudenter med henblikk på klasseledelse.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-29)Både nasjonal og internasjonal forskning slår fast at lærerens evne til å lede en klasse har stor betydning for elevenes trivsel og faglige prestasjoner på skolen. Klasseledelse er en lærerferdighet som er en stor del av lærerrollen, og en ferdighet lærerstudenter primært får utviklet i praksisperiodene i løpet av sin utdanning. Lærerens ledelse skal bidra til å skape et læringsmiljø som støtter og ... -
Å utvikle samfunnsborgere i fremtidens skole. Betydningen av globalisering av sted og stat
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Diskursanalysen ser på hvordan begrepet globalisering brukes av Ludvigsen-utvalget (NOU 2015:8) og Stortingsmelding 28 (Kunnskapsdepartementet, 2016). Denne bruken sees opp mot teori utviklet av Ulrich Beck (2006) og Doreen Massey (1997), og et alternativt perspektiv på samfunnsutviklingen presenteres. Et perspektv som leder frem til fremtidens skole bør utdanne elevene i for hold til et kosmopolitisk ... -
«Vi har en unwritten læreplan». Aksjonslæring i skolekultur
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)Sammendrag Denne studien tar utgangspunkt i et kollegialt samarbeid rundt læring og utvikling. Læring forbindes med mange beslektede begreper: Innovasjon, kreativitet, utdanning, kompetanseheving, konkurranse, forskningsbasert kunnskap og utdanningsledere, for å nevne noe. Studien finner sted i et lite og tett skolemiljø som jobber aktivt med læring for å frigjøre taus kunnskap og utvikle ... -
Norsklektoren, en reiselededer gjennom elevens språklige og tekstkulturelle dannelsesreise. En kvalitativ studie av norskfagets dannelsesaspekt
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie der hensikten er å undersøke på hvilke måter lektorer i norsk på videregående skole, mener at norskfaget kan bidra til elevenes danningsprosess. Empirien er samlet inn ved å intervjue fire norsklektorer om temaet. Sentrale funn i undersøkelsen er blant annet at danningsbegrepet oppfattes som diffust i læreplanen for norsk. Innføringen av ... -
Barnehagebarns uttaleferdigheter. Uttalemestring til barnehagebarn i Stavanger, observert ved hjelp av TRAS, ved 2 år 9 måneder og 4 år 9 måneder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Målet med denne studien var å se på barnehagebarn sine uttaleferdigheter ved 2 år 9 måneder (2,9 år) og 4 år 9 måneder (4,9 år). Studier på norske barns uttaleferdigheter er i hovedsak fra 80- og 90 tallet, og normer som blir benyttet for å vurdere om utviklingen er forsinket, er ofte hentet fra utenlandske studier. Et av målene var derfor å se om norske barnehagebarns uttalemestring samsvarer med ... -
Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)I 2014 ble det innført en tilskuddsordning med formål om å gi barn tidlig hjelp, gjennom å tilby innvandrere foreldrestøttende tiltak (Meld. St. 30, 2015-2016). Utgangspunktet for tiltaket var at foreldrerollen som ny i Norge kan være utfordrende og skiller seg mye fra foreldrerollen i opprinnelseslandet. Mange innvandrere er usikre på norske verdier, og opplever stress som kan påvirke foreldrerollen ...