Mastergradsoppgaver i spesialpedagogikk: Recent submissions
Now showing items 141-160 of 253
-
Autisme og flerspråklighet. Hvordan er den språklige situasjonen for flerspråklige familier med barn med ASF i Norge?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-02)Denne masteroppgaven omhandler flerspråklige familier i Norge som har et barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Det blir stadig flere barn i Norge som også er en del av minoritetsfamilier, innvandringsfamilier og andre familier som forholder seg til flere språk i hverdagen. Det er i dag mange som forsker på ulike felt innenfor autismespekterforstyrrelser, men innenfor temaet ASF og flerspråklighet ... -
”Vi og de andre” Lærernes arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Temaet for studien er læreres arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis. Skolen er et sted hvor barn og unge tilbringer mye tid. Lærerrollen har utviklet og endret seg mye i et historisk perspektiv. Lærerne underviser for enslige mindreårige asylsøkere i rene innføringsklasser. Gjennom ... -
Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærere foretar seg når gjennomførte kartlegginger viser at elever har svake resultater. Studien undersøker ... -
«Jeg tror han vet at okei, nå skal jeg være forberedt på overraskelser». Hvilke kvaliteter i søskenrelasjonen bidrar til utviklingsstøtte og meningsdannelse for mennesker med medfødt døvblindhet?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Dette casestudiet fokuserer på hvordan søskenrelasjonen kan bidra til meningsdannelse for mennesker med medfødt døvblindhet. Dets bakgrunn er kvalitativ, og preget av et sosialkonstruksjonistisk ståsted. Jeg ønsker se på hvordan karakteristikkene som kjennetegner det å være søsken, potensielt kan innebære et nytt og spennende perspektiv på partnerkompetanse. Videre er et sentralt formål å belyse en ... -
Barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser. Forebygging av seksuelle overgrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne studien tar for seg å undersøke på hvilken måte barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser kan virke forebyggende mot seksuelle overgrep. I tillegg undersøker den hvordan barnehageansattes holdninger kan innvirke på det forebyggende arbeidet i barnehagens praksis. Teorigrunnlaget for oppgaven presenterer aktuell teori og forskning som omhandler barns seksuelle og følelsesmessige ... -
Trafikkopplæring for elever med sosiale vansker. Gis det noen form for spesialundervisning innenfor trafikkopplæring til elever med sosiale vansker?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne oppgaven handler om hvorvidt elever med sosiale vansker får noen form for tilrettelagt undervisning innenfor trafikkopplæring. For å finne ut det har jeg foretatt en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg har intervjuet tretten trafikklærere. Spørsmålene som har blitt stilt er hvorvidt trafikklærerne tilrettelegger undervisningen spesielt ut i fra disse elevenes behov. Sosiale vansker i denne ... -
De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler ... -
Sosial mestring. Hva er den beste hjelp fra læreren?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Sammendrag Min målsetting med denne studien er å bidra til ei bevisstgjøring av betydningen læreren har i forhold til å gi elevene den beste hjelpen til sosial fungering og til og lykkes sosialt. I denne studien er problemstillinga hvordan læreren best kan hjelpe barn til å mestre sosialt gjennom analyse, tolkning og drøfting av samtaler med lærere og ut fra gransking av deres studieplan. For å ... -
Engstelige og usikre barn og unge. Strukturerte veiledningssamtaler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)Samfunnet byr på økte muligheter og en kan få en oppfatning av at barn og unge stilles overfor andre krav nå enn tidligere. Kravene dreier seg i større grad om prestasjoner, og at en må forholde seg til ulike miljøer. Det er ikke alltid kravene er definerte, men ulike miljø har sine normer. Noen ganger kan det kanskje være vanskelig for barn og unge å vite hva som fører dem frem til de ulike kravene. ... -
Sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære skolen. Hvordan opplever og arbeider lærere i ett lærerteam med sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære klassen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-30)Denne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et lærerperspektiv. I en inkluderende skole ligger det føringen til at alle elever skal være deltager sammen med sine medelever i skolehverdagen. En ASF-diagnose vil for en elev med ASF gi vanskeligheter med å forstå det sosiale samspillet som utarter seg i den inkluderende skolen. Hovedintensjonen med denne forskningen er å søke kunnskap om ... -
Det er du som har lært meg å lese. En kvalitativ studie om hvilke tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når resultatene på Carlsten leseprøve er lav
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne oppgaven er en kvalitativ studie som handler om tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når lesehastighet og leseforståelse hos en elev er lav på Carlsten leseprøve. I denne studien er det fokusert på lærere som har tatt Carlsten leseprøve på 3.trinn. Formålet med studien var å finne ut hvilke tiltak som ble satt i gang på de ulike trinnene etter at Carlsten leseprøve var tatt. Studien ble ... -
Master spesialpedagogikk, tema inkludering
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Prosjektet tar utgangspunkt i hvordan elever reagerer på at medelever får tilpasset lærestoffet. Gjennom samtaler med lærere ønsker vi å belyse hvordan slike tilpasninger blir akseptert. Prosjektet har følgende problemstilling: «Hva er læreres syn på elevers aksept av ulikhet, knyttet til lærerens bruk av tilpasset lærestoff?» Formålet er å lære mer om elevers aksept av ulikhet fra lærers perspektiv. -
Når jeg sier ting, så sier de: hvem bryr seg? Om opplevelser og håndtering av relasjoner for ungdomsskoleelever med Asperger-syndrom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et elevperspektiv. Studien har fokus på elever med Asperger-syndrom (AS) og deres relasjoner på ungdomsskolen. Formålet med studien var å få en dypere forståelse av hvordan elever med AS opplevde sine relasjoner, og hvordan de håndterte relasjonene. Studien ble gjennomført som dybdeintervju der informanter fra ungdomsskolen har fortalt om sine ... -
Psykososialt miljø - et relasjonelt perspektiv på klassefellesskap. En kvalitativ undersøkelse om hvordan det pedagogiske personalet beskriver den gjensidige påvirkningen mellom det psykososiale klassemiljøet og elever med nevrobiologiske vansker.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)Masteravhandlingen undersøker lærere og assistenters beskrivelser av deres respektive klassers psykososiale miljø, når klassen har en eller flere elever med nevrobiologiske vansker. Formålet er å undersøke den gjensidige påvirkningen mellom denne elevgruppen og det psykososiale miljøet. Gjennom diamantrangeringsmetoden, individuelt intervju og fokusgruppeintervju ble det samlet inn empiri om ... -
Å ikke være en sau. En spørreundersøkelse om hvordan ungdom opplever egen trivsel, læring, inkludering og atferd i dramakonteksten. Oppfulgt av dybdeintervjuer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)Dette studiet har sin bakgrunn i min interesse for bruk av kreative fag i samfunnet, herunder bruk av drama, og min interesse for ungdom som strever med ulike typer atferd. Den har blitt til på bakgrunn av de ungdommene jeg har møtt som mestrer dramakonteksten bedre enn skolekonteksten. Studiet gir et viktig tilskudd til forskningen både innenfor det teaterfaglige og det spesialpedagogiske feltet. ... -
Psykososialt miljø – et relasjonelt perspektiv på klassefellesskap. En kvalitativ undersøkelse om hvordan det pedagogiske personalet beskriver den gjensidige påvirkningen mellom det psykososiale klassemiljøet og elever med nevrobiologiske vansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)Masteravhandlingen undersøker lærere og assistenters beskrivelser av deres respektive klassers psykososiale miljø, når klassen har en eller flere elever med nevrobiologiske vansker. Formålet er å undersøke den gjensidige påvirkningen mellom denne elevgruppen og det psykososiale miljøet. Gjennom diamantrangeringsmetoden, individuelt intervju og fokusgruppeintervju ble det samlet inn empiri om ... -
Hvordan begripe det ubegripelige? En kvalitativ studie av pedagogisk personale i barnehagen og deres erfaringer og refleksjoner rundt barn utsatt for seksuelle overgrep.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)Mange barn utsettes for seksuelle overgrep, og det er et stort underkommunisert samfunnsproblem forbundet med tabu, skam og fortielse. For disse barna er det å møte voksne med forståelse, kompetanse og kunnskap om seksuelle overgrep essensielt. Det pedagogiske personalet i barnehagen er i en enestående posisjon til å oppdage barn utsatt for seksuelle overgrep. Målsettingen for studien var å få større ... -
Atferdsvansker og sosiale relasjoner i barnehagen. En kvalitativ studie om pedagogers tanker rundt barn som viser atferdsvansker og deres evner til å danne sosiale relasjoner i barnehagen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)Denne oppgaven ønsker å undersøke hvilke tanker pedagoger har om barn som viser atferdsvansker og hvordan disse barna evner å knytte sosiale relasjoner i barnehagen. Atferdsvansker blir i denne oppgaven avgrenset til både eksternalisert og internalisert atferd. Felles for disse er at atferden vanskeliggjør egen læring og sosial utvikling og kan få store sosioøkonomiske følger hvis det ikke settes ... -
Tidlig innsats og tilpasset opplæring. Hvordan forstår grunnskolelærere begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikk, og hvordan arbeider de med dette i forhold til elever som strever i matematikk?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-28)Problemstilling: «Hvordan forstår grunnskolelærere begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikk, og hvordan arbeider de med dette i forhold til elever som strever med matematikk?». For å utdype problemstillingen benyttes følgende forskningsspørsmål: • Hva forstår lærerne med begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikkfaget? • Hvordan ... -
Bobler i blodet. Betydningen av fysisk aktivitet for unge voksne med ADHD.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-06)Sammendrag Bakgrunn og formål: ADHD er en av de mest vanlige psykiatriske forstyrrelsene hos barn, som vedvarer inn i voksen alder i de fleste tilfeller. Oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet og impulsivitet utgjør kjernesymptomene for ADHD-diagnosen. Forskning viser at fysisk inaktivitet har økt blant barn og ungdom. Inaktiv atferd kan føre til dårligere selvbilde, svekkede familierelasjoner og ...