Now showing items 41-60 of 250

    • Gamingklubben, veien tilbake til skolen? 

      Martinsen, Anne Mai (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Skolevegring er en utfordrende vanske for skolen å sette inn tiltak overfor, spesielt i den grad eleven ikke er til stede på skolen. Dette mastergradsprosjektet tar for seg en kvalitativ semistrukturert intervjuundersøkelse av tre informanter tilknyttet en gamingklubb. Målet med studien er å få dypere innsikt i hvordan en gamingklubb har bidratt til å få ungdommer med utfordringer innen skolevegring ...
    • Barnehagelærerens opplevelse av veiledning fra eksterne instanser knyttet til identifisering og tiltak for barn med utagerende atferd. 

      Nilsen, Sigrid Langseth (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-09)
      I denne kvalitative intervjustudien belyser jeg hvordan barnehagelærere opplever veiledning fra eksterne instanser. Studiens problemstilling er: Hvordan opplever barnehagelærere veiledning fra eksterne instanser knyttet til identifisering og tiltak for barn med utagerende atferd? Studiens teoretiske grunnlag består av teori knyttet til utagerende atferd hos barn, som sees i lys av ...
    • "Man føler seg ganske alene når man står der" En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å undervise traumatiserte barn 

      Aanes-Stranda, Ida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å undervise traumatiserte barn. Lærerens rolle ovenfor disse barna er i teorien omtalt, men lærerens stemme og ståsted i møte med disse barna har vært vanskeligere å finne. Lærerens rolle har også av enkelte blitt definert som utydelig, undervurdert og uklar til tross for at det er læreren som interagerer med barnet i det daglige. Problemstillingen ...
    • PPT og systemrettet arbeid for å redusere skolefravær 

      Simonsen, Renee Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven er et forskningsprosjekt som har til hensikt å få kunnskap om systematisk arbeid med mål om å forebygge og redusere skolefravær på ungdomstrinnet. Langvarig og omfattende skolefravær kan føre til alvorlige konsekvenser for elevene og deres fremtid, og på sikt gi store samfunnsmessige kostnader. PPT er en viktig del av støtteapparatet som skal bistå skolene i arbeidet med å legge ...
    • Individuelle opplæringsplaner - arbeidsverktøy eller arkivfyll? 

      Welz, Merethe Niva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-01)
      Formålet med dette prosjektet var å få mer kunnskap om hvordan lærere arbeider med individuelle opplæringsplaner i grunnskolen. I tillegg ønsket jeg å finne ut om skoleledelsen legger noen føringer eller rammer for dette arbeidet, hva lærerne som utarbeider planene vektlegger, og også hvordan de reflekterer rundt sine erfaringer med IOP arbeid, og kanskje kan funnene lede fram mot en forbedring av ...
    • Inkludering og elever med innagerende atferd 

      Walde, Eirin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-30)
      Denne masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ intervjustudie med tre kontaktlærere. Formålet med intervjustudien var å få kunnskap om hvordan kontaktlærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering. Jeg ønsket kunnskap som kan være nyttig for skolen i fremtiden, og som kan bidra til et styrket fokus på elever med innagerende atferd i skolen. På ...
    • Inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp En kvalitativ intervjuundersøkelse av hva støttepedagogen i barnehagen vektlegger som viktig for inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp 

      Berg, Katrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)
      Barnehagens samfunnsmandat bygger på og ivareta barnas behov for omsorg og lek, og å fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagens samfunnsmandat skal utøves i samarbeid og forståelse med barnas hjem (Kunnskapsdepartementet, 2017). Rammeplan for barnehagen (2017) tydeliggjør også personalets ansvar om å opplyse foreldre om retten til å kreve sakkyndig vurdering av om ...
    • Snakker vi i det hele tatt om vennskap? 

      Ophaug, Lisa-Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-24)
      I 2021 publiserte helsedirektoratet en ny nasjonal veileder med sikte på å sikre personer med utviklingshemming som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester tjenester som i tråd med menneskerettighetene legger til rette for deltakelse og god livskvalitet. Som gruppe er dette en del av befolkningen som er mer utsatt for utvikling av psykiske vansker, på bakgrunn av sårbarhetsfaktorer knyttet til ...
    • Erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser - et grunnlag for håp, gode rollemodeller og profesjonell nærhet. 

      Marthinsen, Glenn Engedahl (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-17)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer ledere og kolleger har gjort seg ved å arbeide sammen med erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB). TSB er den norske betegnelsen på tjenester som utføres i rus- og avhengighetsbehandling på spesialistnivå. Det betyr at alle informantene i denne undersøkelsen arbeider i rusbehandling som skal fylle ...
    • Tilpasset opplæring- Et urimelig krav for nyutdannede lærere i møte med praksis? 

      Sandvær, Joakim Hopaneng (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-24)
      Denne kvalitative masteroppgaven bygger på prosjektet Relemast, som er en forkortelse for relevant master utdanning for grunnskolelærere. Relemast er en longitudinell studie som har samlet inn data siden 2015. De 44 nyutdannede lærerne som utgjør datagrunnlaget for prosjektet Relemast, ble først intervjuet når de var studenter, deretter når de hadde levert masteroppgaven, etterfulgt av å være i ...
    • «Som lærer må man trå varsomt, det er nesten som å forsøke å gå på tynn is». En kvalitativ intervjustudie av hvordan grunnskolelærere i Sápmi tilrettelegger for elever med internaliserte psykiske vansker 

      Joks, Henriette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler grunnskolelæreres tilrettelegging for samiske elever med internaliserte psykiske vansker. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte dybdeintervjuer. Prosjektet har videre en fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming, der meningsinnholdet i datamaterialet er analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering. ...
    • Identifisere elever med stort læringspotensial og dysleksi 

      Nordseth, Lisa-Eilèn Kjeldsberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Forskning viser ingen sammenheng mellom dysleksi og IQ, samtidig er det en konsensus at elever med stort læringspotensial og læringsvansker eksisterer. I Norge er det ikke en tradisjon å identifisere styrker hos elever, og det blir opplevd som vanskelig å identifisere elever mer stort læringspotensial og dysleksi. Formålet med studien var å finne kunnskap og få en oversikt over temaet "identifisering ...
    • «Når matematikk bli vanskelig» - Matematikkoppgaver og elever som presterer lavt i matematikk 

      Pedersen, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-12)
      Formålet med denne studien var å søke ny eller utdypende kunnskap om matematikkvansker. Oppgaven hadde som hensikt å få fram stemmene til elever som presterer lavt i faget, og bidra til å svare på følgende problemstilling: «Hvordan kan lærere tilpasse oppgaveløsing i matematikk for elever som presterer lavt?» Problemstillingen skal svares på gjennom følgende forskerspørsmål: F1: Hvordan ...
    • Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza 

      Ellefsen, Steinar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-03)
      Denne studien ser på et utvalg lærere sine erfaringer med The Better Learning Program-2 (BLP-2) for å gi psykososial støtte til elever som del av undervisningen. Det er en eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju med lærere i Gaza. BLP-2 er utviklet i samarbeid mellom Universitetet i Tromsø ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, og Norwegian Refugee Council/NRC (Flyktninghjelpen). ...
    • Tilpasset opplæring og utagerende atferd. 

      Pedersen, Sebastian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Masteroppgaven fokuserer på hvorfor den vide forståelsen av tilpasset opplæring kan forebygge utagerende atferd. Studien er rettet mot elever i grunnskolen. Hovedformålet med studien er å se på hvordan skolen i dag kan forebygge mer av ett av de mest omfattende problemene i norsk skole. Problemstillingen ble derfor: «Hvorfor kan den vide forståelsen av tilpasset opplæring forebygge utagerende ...
    • Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2». 

      Lagesen, Monica Irene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Covid-19-pandemien kom plutselig og overraskende på alle i 2020, og for å begrense sykdom og dødelighet ble Norges befolkning pålagt mange restriksjoner. Det var fra pandemiens start et uttalt mål å begrense konsekvensene for barn og unge i størst mulig grad, men i ettertid ansees ikke det for å ha vært helt vellykket (NOU 2022:5). Dette er en kvantitativ studie basert på rådata fra to tverrsnitts ...
    • De stille barna i barnehagen 

      Iversen, Rita Helen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Bakgrunn: Omfanget av psykiske lidelser blant barn og unge er økende. Internaliserte vansker er et av de mest vanligste problemområde i forhold til barns sosiale og emosjonelle utvikling. Vansker som kan være vanskelig å oppdage i tidlig alder, da de kan være små, ikke har manifestet eller har utviklet seg til alvorlige vansker enda. I barnehagen er de stille barna, de som er passive, gjør lite av ...
    • Psykisk uhelse i barnehage 

      Fagertun, Aminda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Denne oppgaven handler om psykisk uhelse i barnehagen. Barn som opplever uhelse i form av mindre alvorlige og/eller tilfeldige plager kan også oppleve at det strekker seg over til mer alvorlige og langvarige symptomer som oppfyller kriteriene for en medisinsk eller psykisk diagnose. Disse plagene oppstår ofte i ung alder og atferd knyttet til dette kan observeres i barnehagen. Problemstillingen ...
    • Elever med dysleksi og faglig inkludering 

      Hartvigsen, Ann Hilde (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Elever med dysleksi vil kunne komme i mange vanskelige situasjoner og mislykkes i opplæringsløpet om de ikke får tilrettelegging og hjelp (Buli-Holmberg & Ekeberg, 2016). Dysleksi kan derfor få alvorlige konsekvenser for mulighetene disse elevene har i fremtiden, både utdanning og de påfølgende mulighetene i arbeidsmarkedet (Svendsen, 2016). Digital lese- og skrivestøtte er teknologi som kan støtte ...
    • I hvilken grad bidrar pedagogens kunnskap og forståelse av sosial kompetanse til å redusere atferdsutfordringer i barnehagen? 

      Hansen, Ron-Erlend (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne kvalitative intervjustudien har hvordan barnehagepedagogen jobber med sosial kompetanse knyttet til atferdsutfordringer hos barn i barnehagen. Samspillsferdigheter er for voksne en selvfølge, men grunnlaget for en persons sosiale kompetanse blir lagt i tidlig alder. De fleste norske barn mellom 1-5 år går i barnehage og må forholde seg til det miljøet på daglig basis. Egne opplevelser ...