Mastergradsoppgaver i organisasjons- og ledelsesvitenskap: Recent submissions
Now showing items 161-180 of 212
-
Omdømme- og identitetsutvikling i Forsvaret. En studie av forsvarets omdømmekampanje og Krigsskolens identitet – i spenn mellom flere identiteter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-21)Masteroppgaven omhandler organisatorisk identitet og omdømmehåndtering i offentlig sektor. Fokuset på organisatorisk omdømme er blitt en trend i samtiden, og et område flere offentlige organisasjoner har adoptert fra det private næringsliv. For å belyse hvilke utfordringer organisasjoner i offentlig sektor kan støte på har jeg tatt for meg Forsvaret og Hærens krigsskole spesielt. Krigsskolen igangsatte ... -
Hvordan og hvorfor tar norske Tippeligaklubber samfunnsansvar? En studie av en moderne organisasjonsidés vei inn i norsk toppfotball.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne masteroppgaven beskriver den moderne organisasjonsideen Corporate Social Responsibility (CSR) innenfor fotball. Studien avdekker hvordan konseptet kommer til uttrykk i norske Tippeligaklubber sesongen 2014 og hva som er drivkreftene bak tiltakene til klubbene. Her presenteres Tippeligaklubbenes aktiviteter, prosjekter og tiltak rettet mot samfunnsansvar. I lys av dette undersøkes også en populær ... -
Implementering i kraft av beste praksis? En kvalitativ studie av konsulentselskapers konsepter for iverksetting
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-29)Avhandlingen har søkt innsyn i hvilke teoretiske og metodiske tilnærminger som ligger til grunn for eksterne konsulenters rådgivning av norske næringslivskunder om iverksetting. Svar på slike spørsmål er under strengt bevoktede hensyn og er ikke offentlig tilgjengelig. Metoden som er anvendt for å få innsyn i forretningsintern informasjon, har basert seg på intervjuer av konsulenter fra seks ... -
Selvpresentasjon og institusjonelle trekk - to sider av samme sak? - en kvalitativ studie av hvordan organisatorisk identitet utvikles, endres og presenteres i en offentlig organisasjon
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-29)Denne masteroppgaven omhandler organisatorisk identitet i offentlig sektor. Nærmere bestemt søker studien å belyse hva og hvordan Tromsdalen videregående skole, kommuniserer om seg selv over tid og hvorvidt dette samsvarer med skolens nedarvede og institusjonelle trekk. Konklusjonen er at fremfor å forstå skolens virksomhetsidentitet og organisasjonsidentitet som utelukkende sammenfallende eller ... -
Hvordan anvender ledere i ulike organisasjoner ulik ledelsesatferd på bakgrunn av organisasjonens kontekst?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Denne studien tar for seg hvordan ledere i ulike organisasjoner anvender ulike lederstiler på bakgrunn av organisasjonens kontekst. Oppgaven ser på noen utvalgte faktorer basert på organisasjonenes indre/ytre forhold med ett spesielt fokus på lederens oppfatning av medarbeiderens modenhet. Det teoretiske fundament for oppgaven er teorier som omhandler situasjonsbetinget ledelse der jeg har valgt ... -
Omdømmebygging og konkurransedyktige stedsidentiteter i et ruralt perspektiv. En analyse av tilflytteres stedsforståelse og effekter av omdømme- og identitetsbyggingsprosjekter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)Denne oppgaven fokuserer på tilflytteres subjektive forståelse av små steder i regionen Nord- Troms. Kommunene i Nord-Troms har utfordringer med både demografi og utviklingen indikerer ytterligere sentralisering. Oppgaven skal være et bidrag til en faglig debatt om omdømmebyggingens effekter, og samspillet mellom identitetsbygging og omdømmebygging i et internt perspektiv. Oppgaven analyserer ... -
Mangfoldsledelse på norsk: bare prat eller også praksis? En studie av adoptering og implementering av ideen om å "lede mangfold" i to statlige virksomheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-30)Diversity Management eller mangfoldsledelse er et konsept som både forskere og organisasjoner har fattet interesse for de senere år. Konseptet kom opprinnelig fra USA og var en annen måte å tenke på likestilling og antidiskriminering på, i arbeidslivet. I litteraturen om diversity management er forskere uenige om mangfoldsledelse virkelig bidrar til likestilling og inkludering på arbeidsplassen. ... -
Nobina Tromsø and reputation management. A study of its defense strategies.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-19)Background Information The first communal transport company in Troms County started in 1946. The company began with buses but was able to deliver other goods and services to other areas. Fourteen years later in 1960, a new company was created to replace the other. The new company became known as Tromsbuss AS and was responsible for the transportation of passengers, goods and services. Tromsbuss ... -
Corruption across cultures: how Norwegian organisations can operate in China and Russia
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-15)This thesis focuses on how Norwegian organisation can handle corruption across cultures, between Norway on the one hand, and China and Russia on the other. In order to handle corruption one first has to map out the cultural environment one will be managing in. The majority of thesis is therefore tied to topic question 1: What is the type, localisation and institutionalisation of corruption in China ... -
SAMHANDLINGSREFORMEN - BARE ET IDEAL ELLER OGSÅ EN REALITET? En organisasjonsteoretisk studie av innføringen av samhandlingsreformen i tre nordnorske kommuner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)Denne masteroppgaven tar for seg innføringen av samhandlingsreformen i tre nordnorske kommuner. Reformen er ment å overføre en større del av helsetjenestene «ned» til kommunehelsetjenesten. Ønsket er at kommunene skal forebygge mer, behandle bedre og samhandle mer. Dette skal blant annet gjøres ved og forsterke fastlegenes rolle som avlaster for spesialisthelsetjenesten, i tillegg skal kommunene ... -
Kommunikasjon av samfunnsansvar i et omdømmeperspektiv: Vi blir - andre drar! En studie av organisasjonsidentifisering i Sparebank1 Nord-Norge
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-04-24)Denne oppgaven handler om organisasjonsidentitet og identifisering. Oppgaven tar for seg virksomhetsidentitet og organisasjonsidentitet i Sparebank1 Nord-Norge. Her analyseres forskjellen mellom identitetene og dekoplingsresonnementet brukes for å besvare om organisasjonens identiteter er dekoplet. Konklusjonen er at organisasjonen ikke synes dekoplet, men at identitetene er i overensstemmelse med ... -
Fjernledelse - stedlig ledelse; i hvilken grad er det forskjell på disse ledelsesformene og virkningene av disse måter å lede på? En sammenliknende studie mellom to ledesesformer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)Denne oppgaven tar for seg fjernledelse og stedlig ledelse og ser på i hvilken grad det er noen forskjell på disse ledelsesformene og virkningene av disse måter å lede på. Ved hjelp av to egenutviklede teoretiske modeller, etablert organisasjonsteori og tre avhengige effektvariabler, utvikles det to forskningspåstander til hver effektvariabel. Effektvariablene er arbeidets art, ansattes arbeidsinnsats ... -
Omdømmeforsvar og krisekommunikasjon i Norges Statsbaner (NSB). En casestudie av hvordan NSB beskyttet sin identitet og forsvarte sitt omdømme under det som omtales som "togkaoset" vinteren 2009-2010
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)Både det økende fokus på omdømme og medias sterke innflytelse over publikummets mening har ført til at de fleste virksomheter, både offentlige og private, i større grad enn tidligere må forsvare sin identitet og sitt omdømme mot angrep. I denne avhandlingen gjennom en empirisk studie av Norges Statsbaner (NSB) har jeg forsøkt å belyse hva som skjer når en organisasjons identitet blir truet og hvilke ... -
Forskningsledelse : en studie i hva som kjennetegner fenomenet forskningsledelse ved sentre for fremragende forskning (Centre of Excellence)
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-15)Hensikten med denne oppgaven har vært å studere hva som kjennetegner fenomenet forskningsledelse. Oppgaven belyser sentrale kjennetegn ved forskningsledelse slik det forstås og utøves ved norske sentre for fremragende forskning. Det er valgt et kvalitativt forskningsdesign til studiet, og intervjuer er gjennomført med 18 av 21 senterledere. Bakgrunnen for studiet er min antakelse om at vi vet for ... -
NAV og omdømmehåndtering : en studie av forsvarsstrategier
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)Den senere tiden har det vært et stadig økende fokus på omdømme, også når det gjelder offentlige organisasjoner. Temaet for denne avhandlingen er omdømmeforsvar, og NAV benyttes som case fordi organisasjonen er en stor offentlig organisasjon som i en perode har scoret lavt på omdømmemålinger. Media er en ivrig kritiker av NAV og dette belyses gjennom hyppige angrep av organisasjonen, blant annet i ... -
Lik eller unik? : en studie av identitetsuttrykkene til Universitetene i Tromsø og Stavanger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)Identitet og omdømme har blitt populære tema både for offentlig og private organisasjoner. Med bakgrunn i den strategiske tilnærmingen sine argumenter om å skille seg ut for å få et god omdømme prøver denne oppgaven å analysere identitetsuttrykkene til Universitetet i Tromsø og Universitetet i Stavanger. Dette for å finne ut om de uttrykker seg likt eller unikt. -
Hvordan påvirker deltakelse og informasjonstilfredshet forpliktelse til endring?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)Dagens organisasjoner preges av et hyppig krav til endring, men hvordan kan organisasjoner legge til rette for at deres ansatte forplikter seg til endringen? En stadig større mengde litteratur på dette området fremstiller ansattes deltakelse i endringsprosessen som den ultimate løsning på utfordringen om å skape oppslutning. Organisasjoner er komplekse sosiale systemer; er det virkelig så enkelt? ... -
Identitet i offisielle selvskildringer : kommunisert, men ikke praktisert? En casestudie om oversettelse av Skatteetatens verdier
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)Organisasjonsidentitet er et tema som har fått stor oppmerksomhet de senere år, både innen forskning, praksisfelt og dagligtale. Organisasjonsidentitet handler om hvem vi er som organisasjon og hvordan vi ønsker å bli oppfattet i omgivelsene generelt og overfor bestemte interessenter spesielt. I Norge blir det trolig brukt flere millioner hvert år på å utvikle og formidle organisasjonsidentitet. ... -
Historiefortelling blant tradisjonsbedrifter : Mack Ølbryggeris og Aron Mats fortellinger om seg selv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)Omdømme og omdømmehåndtering er begreper som er med i tiden, og det forventes nærmest fra alle hold at alle virksomheter skal være opptatte av dette. Denne avhandlingen ser spesielt på en type virksomheter, nemlig såkalte tradisjonsbedrifter, og deres måter å planmessig presentere seg selv på ‒ dvs. fremme sitt omdømme – særskilt med tanke på hvordan de forteller sine historier om seg selv. Mer ... -
Coaching i organisasjoner : effektivt verktøy eller organisasjonsmote?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011)I debatten om coaching verserer det mange ulike synspunkter på hva coaching er og hva det skal være godt for. Coach-tittelen er ikke beskyttet, og ingen av sertifiseringene som i dag finnes er offentlig godkjente. Coaching er et av de store hurtigvoksende konsept. Stadig flere hevder at coaching er dokumentert virkningsfullt. Denne avhandlingen er et litteraturstudie hvor jeg ser på coaching i ...