Et samfunnsaktivt dramaforløp. «Tenk om det hadde vært så gøy hver dag, da hadde jeg jo hatt lyst til å gå på skolen»
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13772Dato
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, Henriette Elise ThorsteinsenSammendrag
Målsetningen med denne studien er å forbedre min egen undervisningspraksis, samt å inspirere til å prøve ut nye læringsformer i skolen. Jeg har utforsket dramaforløp som læringsform, og sett på muligheten for å bruke denne metoden til å trekke skolens nærmiljø inn i undervisningen. Med utgangspunkt i en felles utfordring man kjenner til og erfarer i små lokalsamfunn i Norge, at utmark gror igjen når det blir færre småbruk, ble et dramaforløpet utviklet og gjennomført i 2 skoler. Med det har jeg planlagt å gi elevene muligheten til å lære gjennom en kjent kontekst innenfor klasserommets fire vegger.
Studien er gjennomført som et aksjonsforskningsprosjekt. Jeg har planlagt dramaforløpet, gjennomført det, forbedret det og gjennomført det på nytt på en annen skole. I denne prosessen er det observasjon, refleksjonssamtaler med lærere og refleksjonslogg som har vært mine kilder til innsamling av data. Med utgangspunkt i analyse og tolkning av data har jeg drøftet mulighetene dramaforløp som læringsform gir til å trekke inn nærmiljøet, samt redegjort for utfordringer som oppsto underveis og som kommer frem gjennom arbeid med datamaterialet i ettertid.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: