Å snakke norsk som andrespråk. Er det bare i språkfag man er flerspråklig?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13780Date
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I denne masteroppgaven belyses de erfaringer lærere med elever med norsk som andrespråk i klassen fremhever som viktige. Spørsmålene som stilles er hvordan lærerne selv fremstiller sin egen kompetanse for å arbeide med elever med norsk som andrespråk, og hvilke utfordringer de beskriver at de har opplevd i organiseringen av opplæringen av disse elevene. Studien er kvalitativ med en fenomenologisk tilnærming, og baserer seg på intervjuer av åtte lærere på ulike trinn i skolen. Gjennom intervjuene viser det seg et behov og et ønske om kompetanseheving både i lærerutdanningen og blant ferdigutdannede lærere. Noen av områdene hvor kompetanseheving viser seg som viktig er i henhold til hjem-skole-samarbeid, informerte andrespråksdidaktiske tilpasninger i klasserommet og minoritetsspråklige elevers rettigheter blant lærere og ledelse i skolen. Videre fremkommer det at det er få flerspråklige lærere i skolen, og at lærerstanden dermed ikke speiler elevmassens språklige og kulturelle mangfold. Anerkjennelse av norsk som andrespråk-feltet som et eget fagfelt som ikke må forveksles med norskfeltet og fremmedspråksfeltet poengteres også. Den omtalte elevgruppen er stor, og kompetansen blant lærere og øvrige i utdanningssystemet vil ha stor betydning for svært mange elever i den norske skolen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: