Show simple item record

dc.contributor.advisorPettersen, Hilde Marie
dc.contributor.authorÅsland, Morten
dc.contributor.authorStothard, Charlotte
dc.date.accessioned2018-09-19T12:49:16Z
dc.date.available2018-09-19T12:49:16Z
dc.date.issued2018-05-13
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er omdømmeforsvar. Omdømmebygging i offentlige organisasjoner har de siste årene blitt mer vanlig. På linje med private virksomheter har offentlige virksomheter fordeler gjennom et godt omdømme. Helgelandssykehuset-2025 brukes som case da helseforetaket står midt i en omstillingsprosess. En eller to byer på Helgeland kan bli stående uten lokalsykehus i fremtiden noe som har skapt stor motstand mellom byer, kommuner, politikere og aksjonsgrupper. Det har vært publisert svært mange saker i media om prosjekt-2025, positive som negative med et sterkt engasjement. Litteraturen er tydelig på at det er viktig velge den responsstrategien som samsvarer med det ansvaret interessentene tilskriver organisasjonen i en krisesituasjon. For Helgelandssykehuset handler det om å minimere skadevirkningene av krisen, samtidig som man forsøker å ivareta organisasjonens omdømme. I denne oppgaven presenteres det hvordan Helgelandssykehuset responderer på angrepene i media. Vi har studert avisartikler fra de tre største avisene på Helgeland i perioden 2014-2018. Helgelandssykehuset sin respons på angrepene er kategorisert i ulike forsvarsstrategier i henhold til teoriene fra Coombs og Benoit. Vi har også sett nærmere på hjemmesiden og kommunikasjonsstrategien til 2025-prosjektet gjennom stjernekvalitetene til Fombrun og Van Riel. Vi har avgrenset og tatt for oss tre av stjernekvalitene synlighet, ekthet og åpenhet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13835
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.titleHelgelandssykehuset 2025 – Kampen for tilværelsen. Et studie av anvendte forsvarsstrategier i Helgelandssykehusets 2025-prosjekteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)