Show simple item record

dc.contributor.advisorNergård-Nilssen, Trude
dc.contributor.authorBruun, Kaja
dc.date.accessioned2008-06-18T09:06:29Z
dc.date.available2008-06-18T09:06:29Z
dc.date.issued2008-05-15
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å prøve å forstå ervervet dysleksi ut fra ulike teorier om lesing. Dette er gjort ved å studere forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi gjennom et kasusstudie med et enkeltcase. Det er tatt utgangspunkt i to ulike modeller som beskriver avkoding. Toveismodellen er godt kjent i Norge og beskriver avkoding gjennom en fonologisk- og en ortografisk rute som gir leseren tilgang til ordene. Konneksjonistmodellen er mindre kjent i Norge. Den beskriver avkoding ut fra nevral nettverkstenking der ulike strukturer aktiveres for å kjenne igjen ordene. En afasirammet ble kartlagt med ulikt kartleggingsmateriell for å undersøke hvilke dyslektiske lesevansker han hadde fått etter å ha gjennomgått et slag. Kartleggingsresultatene ga mulighet til å prøve å forstå toveismodellen og konneksjonistmodellen med bakgrunn i ervervet dysleksi. Ved å drøfte resultatene av kartleggingen opp mot toveismodellen, konneksjonistmodellen og en modell som kombinerer disse to, var det mulig å forstå avkodingsvanskene til caset på ulike måter. Dette vil kunne gi ulik tilnærming til planleggingen av undervisningen i forhold til afasirammede med ervervet dysleksi.en
dc.format.extent1721126 bytes
dc.format.extent2060 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypetext/plain
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1450
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1235
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subject.courseIDPED-3901nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en
dc.subjectafasien
dc.subjectervervet dysleksien
dc.subjecttoveismodellen
dc.subjectkonneksjonistmodellen
dc.subjectkasusstudieen
dc.titleHvilken etasje er jeg i nå? : Forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi studert gjennom et kasusstudie med et enkeltcase.en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record