dc.contributor.advisor | Bjerkli, Bjørn | |
dc.contributor.author | Skåden, Emma Margret | |
dc.date.accessioned | 2008-06-23T17:05:58Z | |
dc.date.available | 2008-06-23T17:05:58Z | |
dc.date.issued | 2008-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne oppgavens overordnede tema omhandler symboler for gruppetilhørighet som
utsettes for kommersialisering. Med hovedfokus på kilten og tartanmønsteret ser jeg på om meningen bak symbolene endres, hovedsakelig for ”eierne” av symbolene. Jeg
diskuterer virkningen av turisme og kommersialiseringen i et skotsk perspektiv og hvordan kommersialiserte symboler oppfattes med hensyn til autentisitet. Hva som blir ansett som autentiske eller uautentiske symboler og hvem som har
myndighet/autoritet til å bestemme dette er også et tema for oppgaven min. I den
anledning har en av mine ambisjoner vært å belyse hvordan en modernisering av
kilten har vært med på å ”tvinge” folk til å endre sin verdidifferensiering av kilten i en kommersiell sfære og en moralsk identitetssfære. Dette har jeg gjort ved å følge kilten som et fenomen i de forskjellige kontekster den brukes i, deriblant Highland Games.
Jeg vil i presentasjonen av de forskjellige kontekster der kilten brukes vise hvilken
betydning en kommersiell vare har i slike kontekster. Jeg vil vise hvordan en slik
kommersiell vare kan flyte fritt i en sfære, mens den i en annen mer eller mindre ikke er tilstede. Oppgavens kontekstuelle analyse tar opp hvordan Skottlands historie med en motstandskamp mot England har vært med på å gjøre kilten og tartanmønsteret til
et motstandssymbol ovenfor England og slik gjort England til den signifikante og
periferiske ”Andre”. I tillegg er jeg opptatt av hvordan ideen om kilten er viktigere enn detaljene rundt bruken av kilten og hvordan individuell og kollektiv identitet vises ved bruk av kilten i forskjellige kontekster. Avslutningsvis i denne oppgaven foretar jeg en komparasjon til samiske symboler og den økende kommersialiseringen av dem. Jeg vil slik vise at modernisering av symboler for gruppetilhørighet, som kilten, blir ”godtatt” hvis det er skottene selv som står for moderniseringen og ikke
utenforstående. | en |
dc.format.extent | 1413854 bytes | |
dc.format.extent | 2070 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | text/plain | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1469 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1246 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2008 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | SOA-3900 | nor |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250 | en |
dc.title | Unfolding the kilt : en studie av skotsk identitet og kommersialisering av symboler for gruppetilhørighet | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |