Show simple item record

dc.contributor.authorArntsen, Bjørn
dc.date.accessioned2019-03-28T11:46:28Z
dc.date.available2019-03-28T11:46:28Z
dc.date.issued2018-12-19
dc.description.abstract<p>Hvordan bidrar etnografisk film til antropologisk forståelse? Hva er likheter og forskjeller i perspektiver og metoder i etnografiske filmopptak og en mer konvensjonell antropologi? Film og tekst er to ulike representasjonsformer med ulike styrker og svakheter. Jeg vil her argumentere for at det i møtet mellom den i utgangspunktet tekstbaserte situasjonsanalysen, slik den formuleres av Manchesterskolen, og observasjonell film ligger særlige muligheter for utvikling av ny antropologisk forståelse. En viktig forutsetning er måten de to perspektivene møtes i et fokus på praksis, aktører og prosesser. Den observasjonelle filmen kan gi en type sanselig tilstedeværelse i de opptatte hendelsene. Situasjonsanalysen sikrer det grunnleggende etnografiske håndverket som utgangspunkt for analyse og generaliseringer. Casen som danner utgangspunkt for diskusjonen av samspillet mellom de to perspektivene, er produksjonen av filmen <i>Fisken som forsvant</i>.</p>en_US
dc.description.abstract<p><b>English abstract</b></p> <p>How does ethnographic film contribute to anthropological understanding? What are the similarities and differences between the perspectives and methods of ethnographic film recordings and more conventional anthropology? Film and text are two different representational forms, each with different strengths and weaknesses. I will argue that in an encounter between the text-based situational analyses, as it is formulated by the Manchester school, and observational cinema, extensive possibilities arise for the development of anthropological understanding. An important premise for this argument is the ways in which the two perspectives meet in a focus on practice, actors and process. Observational cinema can give a kind of sensuous presence to the events recorded. The situational analysis ensures a basic ethnographic process for analytic operations and generalizations. The case that serves as a starting point for the discussion of the interplay between the two perspectives is the production of the film, <i>The fish that disappeared</i>.</p>en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2018-03-04-08> https://doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2018-03-04-08</a>.en_US
dc.identifier.citationArntsen, B. (2018). Observational cinema and situational analysis: New vistas for the development of anthropological understanding. <i>Norsk Antropologisk Tidsskrift, 29</i>(3-4), 221-237. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2018-03-04-08en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1681969
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2898-2018-03-04-08
dc.identifier.issn0802-7285
dc.identifier.issn1504-2898
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15090
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlaget (Scandinavian University Press)en_US
dc.relation.journalNorsk Antropologisk Tidsskrift
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social anthropology: 250en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250en_US
dc.subjectVisual Anthropologyen_US
dc.subjectFisheries managementen_US
dc.subjectDevelopment researchen_US
dc.subjectSmall-scale corruptionen_US
dc.subjectVisuell antropologien_US
dc.subjectFiskeriforvaltningen_US
dc.subjectUtviklingsforskningen_US
dc.subjectSmåskala korrupsjonen_US
dc.titleObservational cinema and situational analysis: New vistas for the development of anthropological understandingen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record