Show simple item record

dc.contributor.advisorHalvorsen, Kjell
dc.contributor.advisorWaaseth, Marit
dc.contributor.advisorGarcia, Beate
dc.contributor.authorAdan, Abdifatah
dc.date.accessioned2019-06-04T09:23:31Z
dc.date.available2019-06-04T09:23:31Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractBAKGRUNN: Uhensiktsmessig og feilaktig bruk av antibiotika er en av de viktigste årsakene til fremveksten av resistente bakterier. Økt antibiotikakunnskap blant allmennheten kan bidra til å oppnå bedre behandlingsresultater og samtidig redusere resistensutvikling hos bakterier. Ett av målene fra Nasjonal strategi mot antibiotikaresistens 2015-2020 er å øke befolkningens kunnskapsnivå om riktig bruk av antibiotika og om utvikling av antibiotikaresistens. Før slike tiltak iverksettes er det viktig å ha konkret informasjon om befolkningens kunnskapsnivå og holdninger til antibiotika, men også om befolkningens helseforståelse og synspunkter til legemidler generelt, da slike faktorer er assosiert med legemiddelkunnskap. HENSIKT: Formålet med studien er å undersøke befolkningens kunnskapsnivå om antibiotika og antibiotikaresistens, samt undersøke hvilke faktorer som har sammenheng med antibiotikakunnskap. METODE: Det ble utført en tverrsnittsstudie med en studiepopulasjon på 878 apotekkunder fordelt på tre byer i Norge, Tromsø, Bergen og Skien. Et selvutviklet spørreskjema, med elementer fra andre validerte spørreskjema, ble benyttet for å samle inn data. Fire studenter fra universitet i Tromsø, Bergen og Oslo samarbeidet om datainnsamlingen til dette prosjektet. Datainnsamlingen fant sted i perioden 17.10.16 – 20.02.2017. RESULTAT: Studiepopulasjonen har høyt kunnskapsnivå om antibiotika og antibiotikaresistens. To tredel av deltakerne svarte korrekt på 60 % av antibiotikaspørsmålene. Både demografiske og psykologiske faktorer er av betydning for deltakernes antibiotikakunnskap. Utdanningsnivå og helsefaglig bakgrunn er de viktigste demografiske faktorene for høy antibiotikakunnskap. KONKLUSJON: Våre resultater tyder på at den norske befolkningen har høy kunnskap om antibiotika og antibiotikaresistens. Dette kan ha sammenheng med at en stor andel av studiepopulasjonen har høyere utdanning, helsefagligbakgrunn og høy grad av helseforståelse. Både demografiske og psykologiske faktorer har betydning for antibiotikakunnskap. Dette er den første studien som undersøker den norske befolkningens kunnskapsnivå om antibiotika. Tross relativt lav svarprosent og et noe selektert utvalg viser undersøkelsen flere interessante funn som det er verdt å undersøke nærmere i en større sammenheng.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15427
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDFAR-3911
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsfarmasi: 812en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community pharmacy: 812en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Epidemiologi medisinsk og odontologisk statistikk: 803en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Epidemiology medical and dental statistics: 803en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829en_US
dc.titleBefolkningens kunnskap om antibiotika – en spørreundersøkelse blant apotekkunderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)