Et blikk på lesestrategier - fra lærerperspektivet. Engasjerte læreres begrunnelser for anvendelse av lesestrategier i egen undervisning.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15626Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Simonsen, Elisabeth SofieSammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om undervisning i lesestrategier på barneskolenivå. Jeg ønsket å belyse læreres didaktiske begrunnelser for deres strategiundervisning i henhold til lesing av tekst. I tillegg ville jeg rette et fokus mot læreres begrunnelser av lesestrategier i lys av tilpasset opplæring. Jeg har dermed stilt følgende forskningsspørsmål: Hvilke didaktiske begrunnelser ligger til grunn hos lærere i bruk av lesestrategier, både generelt, og som tilpasset opplæring?
Studien har en hermeneutisk tilnærming. Metode for innsamling av data er kvalitativt forskningsintervju, og tre lærere fra to forskjellige skoler er intervjuet. Jeg har anvendt temasentrert analyse av sentrale funn fra datamaterialet.
Studiens funn viser at lærerne anvender en rekke lesestrategier i før-, underveis- og etterfasen av lesingen. De vektlegger blant annet lesestrategier som kan bidra til å forberede elevene på teksten, som kan skape forståelse for ukjente ord og begreper, og som kan få elever til å overvåke forståelsen sin. Leseforståelse viser seg dermed å være en av lærernes sentrale begrunnelser for å legge til rette for undervisning der elever lærer om og får brukt ulike lesestrategier. Opplæringen kan, ved bruk av lesestrategier, tilpasses den enkelte elev. Gjennom å la elevene møte ulike lesestrategier, mener lærerne at en da kan finne ut hvilke lesestrategier som passer den enkelte.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: