dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.author | Iversen, Hanne I. | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T10:31:20Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T10:31:20Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne masteravhandlingen belyses samsvaret mellom kompetansemålene i LK06 og et utvalg av lærebøker som benyttes i undervisningen på mellomtrinnet i den norske grunnskolen. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming der jeg benytter meg av kvalitativ tekstanalyse som forskningsmetode. I studien blir det først foretatt en analyse av kompetansemålene i LK06. Dette blir gjort ved å dele de komplekst sammensatte kompetansemålene i mindre delmål bestående av ferdigheter og kunnskaper. Ved å benytte meg av begrepene sterk og svak innramming har jeg videre vurdert graden av valgfrihet som ligger i hvert enkelt av disse delmålene. Det vil si i hvor stor grad elevene selv kan være med på å bestemme hvordan kompetansen i de ulike delmålene skal oppnås. Ut fra denne inndelingen har jeg utarbeidet et analyseskjema som har gjort det mulig å identifisere den tilsvarende kompetansen i lærebøkene. Ut fra mine tolkninger kategoriserte jeg graden av samsvar mellom kompetansemålenes delmål og lærebøkenes innhold i tre kategorier; godt samsvar, delvis samsvar og manglende samsvar. Til slutt ble resultatet innenfor hver av disse kategoriene tallfestet for å skape oversikt over analyseresultatene. Sentrale funn i studien viser at innholdet i de undersøkte lærebøkene i stor grad samsvarer med kompetansemålene i LK06. Funnene i studien er sett i lys av grundig drøfting av studiens validitet og reliabilitet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15628 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Læreplananalyse | en_US |
dc.subject | Lærebøker | en_US |
dc.subject | Læreplanmål | en_US |
dc.subject | LK06 | en_US |
dc.subject | Kunnskapsløftet | en_US |
dc.subject | Kompetanse | en_US |
dc.subject | Kunnskap | en_US |
dc.subject | Ferdighet | en_US |
dc.subject | Innramming | en_US |
dc.subject | Didaktisk relasjonstenkning | en_US |
dc.subject | Didaktisk samsvar | en_US |
dc.subject | Didaktikk | en_US |
dc.subject | Tekstanalyse | en_US |
dc.subject | Lærebokinnhold | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Kan vi stole på lærebøkene? En kvalitativ studie om samsvaret mellom læreplanmål og lærebøker | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |