Hvilken kompetanse er studiekompetanse? En kvalitativ studie av oppfatninger blant lærere og vitenskapelig ansatte.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15785Dato
2019-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Williksen, JonasSammendrag
Denne mastergradsavhandlingen er tematisert rundt overgangen fra videregående
opplæring til høyere utdanning. Gjennom kvalitative forskningsintervju undersøkes det
hvordan lærere i videregående skole og universitetsansatte forstår studiekompetanse og hva
det innebærer. Utvalget består totalt av fem personer, hvorav tre lærere fra ulike
videregående skoler og to professorer fra ulike utdanningsprogrammer ved et universitet.
Hensikten med prosjektet har i hovedsak vært å framskaffe mer kunnskap om
studiekompetanse basert på etterspørsel i offentlige utredninger (NOU 18:15, s. 97).
Studien viser at informantenes forståelse er preget av individuelle oppfatninger, men at
skrivekyndighet, studievaner, motivasjon og læringsstrategier trekkes frem som noen
avgjørende faktorer for hvor god studiekompetanse den enkelte oppnår. Dette fordi
overgangen fra videregående opplæring til høyere utdanning både består av et kognitivt
aspekt tilknyttet læring i ulike utdanningsinstitusjoner, men også en overgang fra en
tilværelse fra elev til student som også innebærer en affektiv dimensjon. Dette skisseres ved
bruk av teoretiske perspektiv fra Biggs og Illeris, som også legges til grunne i avhandlingens
diskusjonsdel. Oppgaven inneholder for øvrig en gjennomgang av eksisterende forskning på
feltet, samt en metodedel der det redegjøres for hvordan datamaterialet er utarbeidet.
Studien var også interessert i å undersøke om det finnes markante forskjeller i hva lærere i
videregående og universitetsansatte legger i sin forståelse av dette begrepet, men
oppsummerer imidlertid med at det trengs ytterligere forskning på området for å kunne
foreta noen konklusjoner.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: