dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne | |
dc.contributor.advisor | Soleng, Ragnar | |
dc.contributor.author | Kvalvik, Silje Naas | |
dc.date.accessioned | 2019-09-04T09:22:36Z | |
dc.date.available | 2019-09-04T09:22:36Z | |
dc.date.issued | 2019-05-29 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er et multiple case-studie av elever fra to 10.klasser. Formålet med studien er å undersøke om elevene uttrykker autonomi i undervisningstimene der de arbeider med et undersøkende undervisningsopplegg. Bakgrunnen for valg av problemstilling er det nye læreplanverket som trer i kraft i 2020, der tilrettelegging for dybdelæring står i fokus. Oppgaven presenterer både matematisk og matematikkdidaktisk teori, siden temaet for undervisningen er at elevene skal utvikle og anvende kunnskap om grafer.
For å besvare problemstillingen er det benyttet ustrukturert og strukturert observasjon i innhentingen av informasjonen. Dette gjennom å selv delta i undervisningssituasjonene som deltakende observatør, samt gjennom å anvende observasjonsskjema. Det er også gjennomført et intervju med en lærer som observerte meg og elevene i tidsrommet for datainnsamlingen. Resultatene av undersøkelsen tyder på at elevene uttrykte fire kjennetegn på autonom motivasjon: 1) Elevene viser stolthet over sitt eget arbeid, 2) elevene trekker sammenhenger mellom interesser og fritidsaktiviteter og det de lærer på skolen, 3) elevene smiler og/eller uttrykker glede ved deltakelse i klasseromsaktivitetene, og 4) elevene gjør mer enn hva som kreves. Resultatene tyder også på at elevene kan ha uttrykt intellektuell autonomi gjennom at de anvendte egne strategier i møte med ukjente situasjoner i oppgaveløsningen.
Totalt sett tyder undersøkelsen på at undersøkende undervisningsopplegg i matematikkundervisningen kan tilrettelegge for autonomi, og at elevuttrykkene for autonomi kan bidra til dybdelæring i faget. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16084 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3907 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.subject | autonomi | en_US |
dc.subject | undersøkende undervisningsopplegg | en_US |
dc.subject | undersøkelseslandskap | en_US |
dc.subject | didaktisk kontrakt | en_US |
dc.subject | graf | en_US |
dc.subject | dybdelæring | en_US |
dc.title | Ut på tur, aldri sur(r)!
- Når turopplevelser blir en del av å beskrive grafer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |