Dybdelæring- fra begrep og metode, til læringssyn. En kvalitativ studie av læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, hvlike måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, samt fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16129Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Vi har gjennom en kvalitativ studie tatt for oss læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, på hvilke måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, og ikke minst fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer når det skal inn i skolene. Prosjektet ble gjennomført på tre ulike skoler, hvor vi gjennom halvstrukturerte kvalitative intervju hadde samtaler med tre lærere og to rektorer med ulik grad av erfaring i yrket.
Våre funn tilsier langt på vei at lærerne har en forståelse som beror på deres egne erfaringer og meninger om fenomenet, og er i liten grad påvirket av andre. Rektorenes forståelse er derimot i større grad påvirket av Utdanningsdirektoratets definisjoner. Innenfor temaet implementering av dybdelæring i skolen, kom det frem at alle skolene er i startgropen. Utfordringer de hevder kan oppstå i endringsprosessen er blant annet knyttet opp mot tid, sammenheng mellom fag, lærernes endringsvilje, skolekultur og det å bryte med tradisjonell undervisning. Gjennom dybdelæringens betydning for aktørene i skolen, trekkes blant annet det å gå bort fra tradisjonell undervisning, frigjøring fra lærerbøker, lære elevene å lære, dialogiske og elevaktive undervisningsmetoder, refleksjon over egen læring, utforskning og det å tilpasse opplæringen etter fremtidens samfunn, frem som viktige faktorer for dybdelæring i skolen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: