Fraværsgrense i videregående skole. En sosiologisk dokumentanalyse av høringsuttalelser om innføring av en fraværsgrense i videregående skole.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16165Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bakke, Maren-Elise JotenAbstract
Denne oppgaven handler om innføring av en fraværsgrense i videregående skole. Målet med oppgaven har vært å undersøke hvordan man kan forstå innføringen av en fraværsgrense når det gjelder videregåendeelevers, læreres og skoleadministrasjonens handlingsrom og frihet. I tillegg har det vært et mål å undersøke hvordan man kan forstå en fraværsgrense som nødvendig styring for å forhindre skulk og for å skape et tilstrekkelig vurderingsgrunnlag.
Det empiriske materialet i denne oppgaven består av et utvalg høringsuttalelser om innføring av en fraværsgrense i videregående. I tillegg har høringsnotatet, som er utgangspunktet for høringsuttalelsene, vært et sentralt dokument i forskningsprosessen. Den metodiske tilnærmingen til undersøkelsen har vært en kvalitativ dokumentanalyse i form av en tematisk innholdsanalyse, kombinert med elementer og redskaper fra argumentasjonsanalysen. Det teoretiske rammeverket består av teorier som omhandler handling, frihet, makt og disiplinering. Teoriene anvendes i oppgavens analysedel til å tolke materialet. Analysen er delt inn i tre ulike temaer, disse er vurderingsgrunnlag, unntak og skulk.
Analysen av datamaterialet viser at innføring av en fraværsgrense kan forstås som en endring som påvirker handlingsrommet og friheten til de ulike aktørene i skolesystemet på flere forskjellige måter. I noen tilfeller viser analysen at fraværsgrensen innebærer at aktører i skolesystemet får mer frihet. Analysen viser også at en styrkning av frihet i noen tilfeller innebære at enkelte aktører i skolesystemet har mulighet til å utøve makt overfor andre aktører ved å sanksjonere dem. For eksempel som at lærere har makt til å sanksjonere elever, som overskrider en gitt prosentgrense for fravær, ved å ikke sette karakter i fag.
Når det gjelder skulk viser diskusjon at en fraværsgrense som nødvendig styring for å forhindre skulk og skape et tilstrekkelig vurderingsgrunnlag kanskje ikke er nødvendig dersom dagens ungdom faktisk er «generasjon lydig». Samtidig er det kanskje en endring på gang når det gjelder ungdom og skulk som tyder på at en fraværsgrense er en nødvendig styring for at dagens ungdom skal opptre lydig og ikke skulke.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: