Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Elin Anita
dc.contributor.authorRenland, Maren Waagaard
dc.date.accessioned2019-09-12T13:34:04Z
dc.date.available2019-09-12T13:34:04Z
dc.date.issued2019-05-31
dc.description.abstractDet er ulike forståelser når det gjelder bakgrunn og hensikt til overføring av kunnskap, hvordan kunnskapen bearbeides og blir tatt i bruk. Hvorvidt kunnskapen blir tatt i bruk og nedfelt i organisasjoners kjerneprosesser varierer. Formålet med denne studien er å medvirke til en økt forståelse for ulike innholdsfokus og utfall av kunnskapsoverføringsprosesser. Dette i kontekst av matsvinnsarbeid i serveringsbransjen. Matsvinnsarbeid har fått økt fokus blant aktører som opererer med mat, nasjonale- og internasjonale myndigheter og andre interessenter. Konseptet regnes som en del av ”det grønne skiftet” og fokus på samfunnsansvar. På bakgrunn av matsvinnsarbeids spredningsomfang, kan det tenkes at aktører i serveringsbransjen på et vis forholder seg til dette. Følgende problemstilling er jobbet ut fra: ”Hvordan har aktører i serveringsbransjen overført beste praksis matsvinnsarbeid som del av fokus på samfunnsansvar?”. For å belyse oppgavens problemstilling, benyttes begreper som kunnskapsoverføring, og rasjonelt- og nyinstitusjonelt perspektiv for å studere kunnskapsoverføringsprosessen nærmere. Problemstillingen er undersøkt gjennom en kvalitativ casestudie, der Cafe Opus og Jordbærpikene har blitt anvendt som empiriske tilfeller. Datainnsamlingen har blitt triangulert gjennom dybdeintervju fra én spesifikk kafeavdeling som inngår i hver av kjedene og driftsledelsen, i tillegg til bruk av dokumentdata. Analysen av funnene viste at det er flere faktorer som vektlegges i kunnskapsoverføringsprosessen av matsvinnsarbeid. Resultatene fra studien viste at drivkrefter for overføring av matsvinnsarbeid er både fra et legitimitets- og effektivitetshensyn, der målet er å få til reelle endringer og innfri til sosiale normer i omgivelsene. Hos de utvalgte aktørene er matsvinnsarbeid høyt på agendaen og er en del av deres retningslinjer, og konseptet har en styrende effekt på deres kjerneprosesser. På grunn av endringene i samfunnet, indikerer funnene at dette har blitt en måte å profilere sitt bærekraftsfokus og samfunnsansvar på. Nøkkelord: Kunnskapsoverføring, beste praksis, organisasjonsidé, matsvinnsarbeid, serveringsbransjenen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16179
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleUlike innholdsfokus i kunnskapsoverføringsprosesser. En kvalitativ casestudie om overføring av matsvinnsarbeid som del av fokus på samfunnsansvar i serveringsbransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)