Now showing items 141-160 of 297

    • English Particles compared to Czech Adverbs and Prefixes 

      Vrbova, Karla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-24)
      In this thesis, I compare English particles to Czech spatial adverbs and prefixes. I discuss three aspects of the particles, adverbs and prefixes – word order, aspect and readings. The properties of the English particles seem to be divided between the spatial adverbs and prefixes in Czech. There are structural similarities between the particles and the adverbs, but the adverbs cannot have other ...
    • Explicit grammar instruction in the L2 classroom. Issues in teaching and learning English word order 

      Lajord, Kristine Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      In this thesis, I investigate the effect of explicit instruction on the acquisition of word order in declarative sentences with adverbs in the medial position and topicalised declaratives. Both constructions are shown to be problematic for Norwegian learners of English because of negative influence from Norwegian, which uses the V2 rule in the two structures. The study consists of a grammaticality ...
    • Vowel Reduction in Catalan Varieties. Catalan typologies and property analysis 

      Nogués-Graell, Jordina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Observing vowel reduction, the literature presented five main Catalan varieties, divided in broad strokes between Eastern and Western. However, our proposal for Catalan and its varieties can be established in terms of Property Theory, when working from Optimality Theory. In this thesis we propose three main properties in order to classify vowel reduction in Catalan. These properties include three ...
    • The effects of grammar instruction when learning L2 English subject-verb agreement. An investigation of L1 Norwegian learners' acquisition of L2 English 

      Nygaard, Maren Oline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-12)
      In this master’s thesis, I investigate L1 Norwegian learners of L2 English and their difficulties with subject-verb agreement. The main aim of this study is to explore why this grammatical construction is problematic in L2 English and whether grammar instruction will affect the learners’ knowledge and accuracy of subject-verb agreement. The study combines insights and methods from linguistics ...
    • The acquisition of word order in yes/no and wh-questions - A case study of an unbalanced bilingual. 

      Brattsti, Fredrick (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      This thesis aims to explore the variation with which one bilingual child produces word order in English questions, and ask whether the child’s dominant language, Norwegian, affects this production. Using new data from a corpus where data collection is still ongoing, we present evidence that the child transfers the word order for questions in both standard Norwegian and the Tromsø dialect into her ...
    • Davvisámegiela molssaeakto- ja ohcanjearaldagaid semantihkka ja pragmatihkka. Laktapartihkkalat -go, -bat (ja eará hámit),-son ja -ges/-gis, ja partihkkalat dal ja gal molssaeakto- ja ohcanjearaldagain. 

      West, Aimo Ensio (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-29)
      Nordsamiske spørresetninger - Sematikk og pragmatikk. Bruken av samiske enklitiske partikler -go, -bat (og andre former), -son og -ges/-gis og partikler dal og gal i spørresetninger.
    • "Søringer" på vandring i nord. En sosiokulturell-lingvistisk studie av språklig identitet og tilhørighet hos fire flyttere fra Oslo til Tromsø 

      Jorung, Sandra Skaflem (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-15)
      Det å flytte utløser refleksjoner om språk, sted, identitet og tilhørighet, og denne masteroppgava retter søkelyset mot disse refleksjonene. Formålet med denne sosiokulturell-lingvistiske studien er nærmere bestemt å utforske hvordan en flytteprosess påvirker oppfatninger om språklig identitet og tilhørighet hos fire flyttere fra Oslo til Tromsø. Mens tidligere sosiolingvistiske studier har studert ...
    • Så du det ikke? Objektsveksling av det med nominale og ikke-nominale antesedenter 

      Johnsen, Thomas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      Denne masteroppgaven omhandler objektsveksling av den pronominale anaforen det med nominale og ikke-nominale antesedenter. Objektsveksling i fastlandskandinaviske språk går ut på at bestemte trykksvake pronominale objekter veksler på tvers av negasjon og eventuelle adverb i en setning. Dette vil si at objektene flytter til en posisjon til venstre for negasjon/adverb. Den pronominale anaforen det kan ...
    • El uso de metáforas en la construcción del discurso sobre el sexismo: la situación de México 

      Mortensen, Renate Carrera (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-09-17)
      I denne oppgaven tar jeg for meg bruken av metaforiske konstruksjoner og dens formål i analysen. Jeg tar frem teamet om sexisme i Mexico, der jeg bla. analyserer tre artikler som er publisert i México og derfra ser på valg av metaforer og dens fremstilling av temaet. Kombinasjonen av den metaforiske presentasjonen i tekstene og temaet er noe jeg synes er veldig interessant.
    • "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard 

      Granberg, Lene Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
      Formålet med denne sosiolingvistiske studien var å undersøke hvordan ungdom på Svalbard snakker. Det er interessant fordi Svalbard ikke har noen lokal dialekt. Språksamfunnet på øygruppen kjennetegnes i stedet av dialektal variasjon. Den norske befolkningen på Svalbard kommer fra hele Norge, og den gjennomsnittlige botiden er kort. Hvordan orienterer man seg i dette omskiftelige miljøet som ung ...
    • Teaching English to minority language students in Norwegian schools. A small-scale study on challenges teachers face who teach English to minority language students in Norwegian schools 

      Fagerli, Jostein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne studien undersøker om det finnes problemer og utfordringer unike for situasjonen for lærere som underviser engelsk for minoritetsspråklige elever i norsk skole. Studien sammenligner også hvordan disse problemene og utfordringene oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever i innføringsklasser mot hvordan de oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklig ...
    • Eiendom på russisk. Er свой og sin så like som vi tror? 

      Fyhn, Sofie Kristine Andersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-09)
      I denne oppgaven ser jeg på hvordan eiendomspronomen brukes på norsk og russisk. Sin på norsk og свой russisk skal i teorien kunne brukes likt i 3.person. Så hvorfor da fikk jeg stadig høre om norske studenter som hadde problemer med å bruke eiendomspronomen rett på russisk? Var dette isolert til kun å gjelde 1.person og 2.person, der refleksivt pronomen ikke kunne brukes på norsk, men kunne brukes ...
    • Peer Assessment in EFL Classrooms. A Qualitative Approach to Implementing Peer Assessment in Oral Communicative Learning Activities in EFL Classrooms 

      Perander, Hauk Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      This study investigated if any of the reported benefits related to peer assessment in writing could be transferred to oral EFL learning strategies. The study, despite a lack of control groups, sheds light on several aspects which influences peer assessment. The results indicated that the participants benefited from peer modelling and increased self-regulation due to assessing peers, rather than the ...
    • Motivation, proficiency and textbook differences in two upper secondary school English classes 

      Feka, Adrian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      This thesis compares the motivation and English proficiency differences between two English classes at the upper secondary school level in Norway. One of the classes is a General Studies class with 25 students while the other is a Building and Construction class with 13 students. The two textbooks used in these classes are also compared and analyzed to see if the differences found correlate with any ...
    • The acquisition of English as an L3 by Catalan/Spanish bilinguals. A study of crosslinguistic influence in third language acquisition 

      Gorgone, Maria Paula (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)
      The present study focuses on the acquisition of English as a third language by Catalan/Spanish bilinguals. The aim is to find evidence of crosslinguistic influence from Catalan and/or Spanish in their L3 English by testing the properties of the Definiteness Effect (DE), according to which the copula cannot be followed by a definite DP in existential constructions in English and Spanish; VOS word ...
    • Acquisition of L2 English articles among L1 Dagbani speakers: L1 Transfer or Fluctuation? 

      Kwame, Abukari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
      This study investigates the acquisition of L2 English articles among L1 Dagbani speakers. Both Dagbani and English are article languages. However, Dagbani lacks a morphological marker for indefiniteness, hence, indefiniteness and genericity are expressed in the language by bare nouns. L2 acquisition research shows that adult L2 learners both from article and article-less languages have much difficulties ...
    • Code mixing in early bilingual acquisition: dominance, language modes, and discourse strategies. A case study of bilingual acquisition of Norwegian and English 

      Walla, Dianna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      One of the main questions that arises in cases where children code switch or code mix often in their early production is whether mixing can be considered a sign of confusion, of competency, or of neither. Earlier research on language mixing in bilingual first language acquisition often pointed to the idea of a “unitary language system,” with code mixing being considered a sign of confusion. More ...
    • Minoritetsspråklige elevers møte med litteraturlesing. En kvalitativ studie av litteraturens potensiale i norskundervisningen 

      Ellingsen, Tonje Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-20)
      Sammendrag Denne kvalitative studien tar for seg minoritetsspråklige elevers møte med litteraturlesing i norskfaget, og er en mastergradsoppgave i norskdidaktikk. Hensikten med studien er å undersøke hvordan man kan arbeide med litteratur på flere måter og nivåer i norskfaget hos minoritetsspråklige elever. For å finne nærmere ut om dette spennende temaet, har jeg formulert følgende problemstilling: ...
    • Las actitudes lingüísticas de los hablantes mexicanos en la Ciudad de México y área metropolitana 

      García Pérez, Omar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      “The linguistic attitudes of Mexican speakers in Mexico City and the metropolitan area” The objective of this thesis is to find out the linguistic attitudes that exist in Mexico City and its metropolitan area. In contrast to other studies of linguistic attitudes, which tend to focus on only one aspect, here I have tried to consider three fundamental axes with the intention of obtaining a ...
    • La enseñanza de ser y estar: un análisis de errores 

      Pettersen, Victoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Denne oppgaven fokuserer på kontrasten mellom verbene ‘ser’ og ‘estar’ på spansk, som begge tilsvarer det norske verbet ‘å være’. Målet med oppgaven er å anvende feilanalysemetodikken med et didaktisk perspektiv for å identifisere utfordringer norske elever står overfor når de skal lære seg kontrastene mellom disse verbene. Med utgangspunkt i resultatene av to prøver utført på en norsk ungdomsskole, ...