Mastergradsoppgaver i språk: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 297
-
"Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk": en kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av egen flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-02)Denne masteroppgaven handler Hanna, en tysk-norsk ungdom i Tromsø og hennes flerspråklighet. Problemstillingen handler om hvordan Hanna opplever sin egen flerspråklighet i overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen, og ved hjelp av tre forskningsspørsmål, vil oppgaven belyse hvilke språkvalg Hanna tar i en slik overgang, hvordan disse språkvalgene kan si noe om en utvikling av en flerspråklig ... -
The effect of Cross-Linguistic Influence in Mandarin learners of English on interpreting state-change verbs in English
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-12)This thesis covers the discussion of the role of L1 Mandarin in the course of L2 English acquisition. I focus specifically on state-change verbs where English and Mandarin share some properties but diverge in interpretations, as a way of examining if Feature Reassembly Hypothesis (Lardiere, 2007, 2008, 2009) is extendable to other domains of grammar that are not explicitly discussed in previous ... -
"Aber, was ist eigentlich ein Substantiv?"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-09-15)Durch ein mehrmethodisches exploratives Forschungsprojekt wird versucht herauszufinden, welche Kenntnisse sieben Schüler*innen in der achten und neunten Klasse (DaF-Anfängerniveau) über Metasprache und Grammatik besitzen. Diese Methoden bestehen aus Aktionsforschung mit schriftlichen Interviews mit den Schüler*innen, intensivierter Grammatikunterricht als Intervention gefolgt von einer zweiten Runde ... -
Mitt navn er…/ My name is…/ Mein Name ist… Mehrsprachigkeit als Ressource in DaF-Lehrbüchern an norwegischen Schulen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-06-15)Flerspråklighet er et relevant tema etter innføringen av begrepet "Flerspråklighet" som kjerneelement i den nye læreplanen, LK20 - Fagfornyelsen, i 2020. I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan flerspråklighet kommer til uttrykk i den forrige læreplanen, LK06, og den nye, LK20, og hvordan dette blir implementert i to ulike læreverk for tysk som fremmedspråk hos 8. klasseelever som lærer tysk for ... -
Cross-linguistic Influence in L3 Acquisition of English by Persian Heritage Speakers in Norway
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-09-14)Aims and objectives: This thesis investigates cross-linguistic influence (CLI) in child third language (L3) acquisition. The main objectives are to find the source of CLI, whether it is L1, L2, or both, and to find out whether CLI occurs on a property-by-property basis or as a wholesale phenomenon. Methodology: Persian-Norwegian heritage bilinguals acquiring L3 English are compared to L2 English ... -
Experience-Related Differences on Attentional Control in Cognitive Ageing: An Investigation of Bilingualism Effects on Flanker Conflicts in TFRs
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-09-15)Bilingualism has been argued to help maintain cognitive functioning in ageing by contributing to the cognitive reserve, the brain’s functional adaptability and resilience against cognitive decline. Within this, the constant engagement with bilingual mechanisms to monitor multiple languages arguably leads to neurocognitive adaptations of attentional systems. Examining bilingual experience as a spectrum, ... -
"Æ e litt meir sånn som vil bevare det [dialekten] det e det æ har vekst opp med". En sosiolingvistikk studie av ungdommers holdning til dialekt
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt hvilke holdninger ungdom i Kvæfjord har til dialekt nå, og hvordan de ser for seg at dialekten vil være i fremtiden. Jeg har gjennom den metodiske analysen kommet frem til å se nærmere på tre kategorier; holdninger, identitet og fremtid. Datamaterialet er baser på totalt fire kvalitative intervju, to jenter og to gutter. Alle er i alderen 18-19 år. ... -
«Tromsødialekta e jo som den godteposen – Godt og blandet!» En studie om hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet. For å besvare problemstillingen, har jeg i tillegg formulert tre konkrete forskningsspørsmål. Informantene i denne studien består av 12 språkbrukere fra Tromsø. seks av dem er elever i alderen 17-18 år fra en videregående skole i Tromsø, der tre av dem er ... -
Svorsk på nordnorsk - en undersøkelse av språklige trekk hos svensker bosatte i Nord-Norge over lengre tid.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-29)I denne avhandlingen undersøker jeg talemålet til voksne svensker som har flyttet til og bodd lenge i Nord-Norge. Studien bygger videre på Nordenstams (1979) lingvistiske undersøkelse Svenskan i Norge – Språklig variation hos svenska invandrare i Bergen, men inviterer også til å se fenomenet svorsk i en bidialektal kontekst med utgangspunkt i talemålsutvikling i henhold til Auer (1999). I undersøkelsen ... -
"No ha vi ennjdele fått åss honnj!: En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt skriftlige uttrykk for palatalitet i digitale medier i fire tenkte skrivesituasjoner blant 297 elever fra Nord-Norge og Trøndelag. Begge dialektområdene har tradisjonelt mye palatalitet i talemålet, og jeg har sett nærmere på hvordan fenomenet kommer til uttrykk i ulike skriftlige medier. Jeg har hatt hovedfokus på de palatale variablene nn og ll, og ... -
«Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke opplevelser, tanker og erfaringer har elever med opplæringa om samisk tematikk i norskundervisninga? For ... -
Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19? En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I en tid hvor ungdom bruker engelske lån fordi det er epic, eller slår helt over til engelsk just for fun, er det interessant å se hvordan de tilpasser språket i ulike kontekster, og om vi kan se forskjeller i bruk av engelsk hos ungdom på Østlandet og i Nord-Norge. I forlengelsen av dette, er det interessant å se på variasjonen av engelske innslag, og hvordan blant annet faktorer som flerspråklighet ... -
"Jeg tror nok det kommer til å dø ut men vi trenger liksom ikke å utrydde det". Ein studie av korleis auka nynorskeksponering kan verke inn på haldningar hos elevar med nynorsk som sidemål
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)I denne studien undersøkjer eg om auka nynorskeksponering kan verke inn på elevhaldningar til nynorsk, sidemålet deira. Studien min byggjer vidare på ein intervensjonsstudie med inspirasjon frå språkdusjmetodikken. I undersøkinga mi deltar seks klassar, som har hatt ulik grad av nynorskeksponering. Eg nytter spørjeundersøking og gruppeintervju for å undersøkje om intervensjonane har verka inn på ... -
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme ... -
Nordnorsk dialekt i talegjenkjenningsverktøy. En kvalitativ studie av hvordan Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne masteroppgaven undersøker hvordan talegjenkjenningsverktøyet Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål til standardspråklig norsk ortografi. Videre undersøker den hvorvidt informanter tilpasser sitt talemål til dikteringsverktøyet. Studien tar i bruk kvalitativ metode, med utgangspunkt i en hypotese om at talemålsverktøy er for lite tilpasset mangfoldet av norske talemål, med vekt på ... -
Number specification in L2 processing of Subject-Verb agreement: An ERP study
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-16)This is part of an ongoing study that investigates the processing of subject-verb agreement violation in Norwegian adult second language (L2) learners of English with advanced proficiency, using ERP responses. Unlike English, Norwegian lacks overt S(ubject)-V(erb) agreement marking. We manipulated number marking on the subject by using determiners and added S-V violations to see the influence of ... -
Acquisition of Verbal Aspect in L2 English by advanced learners with L1 Russian and L1 Norwegian: A web-based eye tracking study
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)It is well known that the similarities between L1 and L2 (also L3, etc.) facilitate language acquisition, whereas significant differences between them result in non-facilitating effects. These effects are known as Cross-Linguistic Influence (CLI). The main objective of the current study is to investigate the CLI, experienced by high proficient L2 English speakers when the grammatical aspect is being ... -
Teaching agreement through grammar instruction in the lower secondary school: A comparison between implicit and explicit grammar instruction in L1 Norwegian learners of L2 English
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)In this master’s thesis, L1 Norwegians in the lower secondary school are tested on their knowledge of L2 English subject-verb agreement. The main aim of the study is to examine why this grammatical phenomenon is challenging, and, additionally, to compare the effects of two instructional methods on grammar acquisition. The instructional methods under investigation are Task Based Language Teaching and ... -
Change and Variation in the Trondheim Dialect
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)This thesis explores the status and production of four characteristics traditionally observed in the Trondheim dialect as ongoing trends observed in the dialect suggests that the dialect is undergoing a process of levelling with Standard Eastern Norwegian. The characteristics investigated are wh-words, diphthongs, apocope, and palatalisation. The data was collected by use of an experiment, and finally ... -
Cross-linguistic influence in adult multilingualism The acquisition of L3 Norwegian morphosyntax by L1 Spanish - L2 English speakers
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)The current thesis investigated the topic of cross-linguistic influence (CLI) at three different developmental stages of adult third language (L3) acquisition of Norwegian by sequential first language (L1) Spanish – second language (L2) English speakers (n = 18). Using a mixed methods approach consisting of a grammaticality judgment task and a closed-ended questionnaire on linguistic proximity, ...