dc.contributor.advisor | Opdal, Pål Anders | |
dc.contributor.author | Hals, May-Elin | |
dc.date.accessioned | 2020-05-14T09:36:19Z | |
dc.date.available | 2020-05-14T09:36:19Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Ledelse er en viktig faktor i alt utviklingsarbeid, og når skoleutvikling er tema, er ledelse ofte knyttet til skoleleders betydning. Med utgangspunkt i at det fram mot 2020 skal forankres og implementeres nye fagplaner i skolene, har jeg valgt å forske på skoleeieres rolle i dette arbeidet. Evalueringer av Kunnskapsløftet viser at det var variasjon i hvor stor grad skoleeiere lyktes med implementeringsarbeidet av reformen, og i Stortingsmeldingen som ligger til grunn for fagfornyelsen framhever skoleeiers ansvar å sørge for god implementering og forankring.
Jeg har valgt undersøke hvordan skoleeier forstår sin oppgave i forankring og implementering av fagfornyelsen fram mot 2020 gjennom å intervjue tre skoleeiere som er i et felles kompetansenettverk. Arbeid i nettverk er framhevet som arbeidsmetode, og i studien drøftes det hvor vidt interkommunale nettverk er med å påvirke rollen til den autonome skoleeier, og om det kan føre til at føringer for kommunenes utviklingsarbeid blir gjort uten at skoleledere er nok involvert. Å implementere forstås i studien som å oversette fagfornyelsen slik at elevene opplever økt mestring og forståelse i fag, og på tvers av fag. For nå det målet må alle aktører i skolen arbeide mot dette målet, og jeg har avgrenset studien til å se på hvordan skoleeier har lagt til rette for gode prosesser. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18284 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Vi vil, men får vi det til?
En kvalitativ studie av skoleeiers forståelse av sin oppgave med forankring og implementering av fagfornyelsen fram mot 2020 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |