Show simple item record

dc.contributor.advisorBjøru, Anne Mette
dc.contributor.authorEngen, Trudy
dc.date.accessioned2020-05-14T09:45:35Z
dc.date.available2020-05-14T09:45:35Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractDenne undersøkelsen dreier seg om barns opplevelser i krig, og hvordan skolen kan ivareta og bidra til læring for barn som har opplevd livstruende hendelser i krig. Problemstillingen og tema blir belyst av eldre informanter som var barn under 2.verdenskrig. Som teoretisk fundament presenteres teori om traumer og utvikling av PTSD. Videre trekkes det inn teori om regulering, selvregulering og indre arbeidsmodeller. Teori om resilience forklarer hvordan noen tåler belastninger og Antonovskys teori om Opplevelse av sammenheng gir forklaringer om håndtering av stress. Dette er en kvalitativ undersøkelse der informantene forteller om livstruende hendelser i retrospekt. I en slik undersøkelse er det mulig å gå i dybden for å forstå sosiale fenomener. I resultatpresentasjonen er utsagn fra intervjuene er satt sammen til fortellinger som synes relevante for å belyse problemstillingen. I drøftingen diskuteres informantenes fortellinger i lys av teorien, og det fokuseres på følgende: - hva ansatte i skolen bør vite om barns reaksjoner på potensielt traumatiske hendelser - hvordan skolen kan tilrettelegge for barn som har opplevd dramatiske hendelser i krig - hvordan opplæringen kan fremme egenskaper som gjør at barn og unge bedre kan håndtere dramatiske livsopplevelser. Avslutningsvis er det trukket konklusjoner basert på undersøkelsen. Det blir også sagt litt om undersøkelsens relevans i forhold til den forståelsen som bør danne grunnlag for å ta imot mennesker som flykter fra krig og terror.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18286
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectKrigen_US
dc.subjectLivstruende hendelseren_US
dc.subjectSkoleen_US
dc.subjectOpplæringen_US
dc.subjectReguleringen_US
dc.subjectResilienceen_US
dc.subjectOpplevelse av sammenhengen_US
dc.titleBarns opplevelser i krig. Skolen i møte med barn som har opplevd livstruende hendelseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)