dc.contributor.advisor | Aagnes Utsi, Tove | |
dc.contributor.advisor | Harkestad Olsen, Mirjam | |
dc.contributor.author | Opdal, Anniken | |
dc.date.accessioned | 2020-06-03T09:59:06Z | |
dc.date.available | 2020-06-03T09:59:06Z | |
dc.date.issued | 2019-10-31 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som omhandler elevers skolehverdag på alternativ opplæringsarena der opplæringen skjer i hovedsak i naturen. Problemstillingen spør etter betydningen for elevene når de anvender en alternativ opplæringsarena. Teorigrunnlaget viser til utgangspunktet i de ulike begrepene jeg har benyttet meg av i mine forskningsspørsmål som omhandler selvoppfattelse, motivasjon, faglig- og sosial kompetanse som jeg mener er fire sentrale deler av mennesket som skolen skal ivareta. For å belyse skolens ansvar har jeg redegjort for ulike lovverk og meldinger til Stortinget. For å vise til «naturen som læringsarena» har jeg brukt teorier fra Jordet (2010) og Nordahl & Misund (2009). De viser til gode metoder for å legge undervisningen utendørs, så jeg anbefaler bøkene deres som tilleggslitteratur for denne avhandlingen. Jeg har valgt å intervjue to pedagoger og fire elever som jobber og går på alternative opplæringsarenaer, for å få adekvat kunnskap om det fenomenet jeg forsker på. Resultatene fra studien viser at elevene viser en styrket selvoppfattelse og en større tro på egen mestringsevne etter at de begynte på alternativ opplæringsarena. Dette kan forklares ut ifra tettere pedagognorm, praktiskmetodisk undervisning, jobbing ut ifra interesseområde og færre elever. Kommunikasjonen i en alternativ opplæringsarena har andre normer og regler enn i klasserommet, da kommunikasjonsformen viser seg få mer flyt. Skolene legger vekt på samarbeidsaktiviteter og ansvarlighet til elevene, som også kan styrke deres sosiale kompetanse og indirekte styrke deres selvoppfattelse. Funnene mine indikerer også på at de fire elementene jeg så på fungerer sirkulært på hverandre. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18431 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.title | Jeg sitter liksom litt fast i klasserommet.
Naturen som alternativ opplæringsarena for elever med læringsutfordringer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |