"Æ klare ikke å høre mæ sjøl tenke!" : en observasjonsstudie av kjønn og læringsmiljø i ungdomsskolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1875Åpne
(PDF)
Vedlegg 1: Svar fra Norsk Samfunnsvitenskapelig Database (PDF)
Dato
2008-12-07Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Storås, Nina BenumSammendrag
Denne oppgaven handler om ungdomsskoleelever og sosiale relasjoner i klasserommet. Disse problemstillingene belyses i oppgaven: Er kjønn en relevant faktor i vår forståelse av det som skjer i klasserommet? Hva er forskjellen mellom jenter og gutters atferd? Forskjellsbehandler lærerne gutter og jenter? Hvilke faktorer ligger til grunn for at noen skoletimer blir sett på som mer vellykket enn andre? Hva er støy og hvordan kan støy som fenomen betraktes på ulike måter? Gjennom en skoleuke observerte jeg en klasse; det sosiale forholdet mellom elevene i klassen og lærerne, og hvordan elevene tilpasser seg de ulike rammefaktorene i skolen. Første del av oppgaven tar for seg relevant teori og tidligere forskning på feltet. Deretter gjøres det rede for metodiske refleksjoner: Hvilken metode jeg har benyttet, utvalg, datainnsamling og analysestrategi. Andre del av oppgaven er analyse av egen empiri samt svar på problemstillingene.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2008 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: