Show simple item record

dc.contributor.advisorBrandsdal, Einar
dc.contributor.authorWilhelmsen, Selvi Andrea
dc.date.accessioned2020-08-25T08:58:31Z
dc.date.available2020-08-25T08:58:31Z
dc.date.issued2020-05-28
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler hvordan ansatte blir motiver og ledet i fjernledelse og nærledelse. Denne studien har hensikt til å besvare oppgavens problemstilling: Hvordan lede og motivere ansatte ved fjernledelse kontra nærledelse? I teorikapittelet vil man gå nærmere inn på definisjonen av lederstiler og hva ledelse egentlig er, ved hjelp av sekundær teori. For å trekke frem hva ledelse er ser jeg ytterligere på tre ulike lederstiler; transformasjonsledelse, transaksjonsledelse og laissez-fair-ledelse. Dette ser jeg på for å finne sammenlikninger i hvordan ansatte som blir fjernledet og nærledet ledes. Det vil ytterlig bli drøftet ulike definisjoner av motivasjon og hva som driver ansatte i å yte ekstra i organisasjonen. For å få et bedre innblikk i indre motivasjon, tar jeg utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien. Her ser drøftes det om hvordan ledelse påvirker de tre basale behovene, autonomi, tilhørighet og kompetanse. For å kunne besvare problemstillingen benyttet jeg meg av kvalitativ metode. Dette for å finne grundigere svar på hva som motiverer ansatte og hvordan de blir ledet. Ytterligere ser jeg på bekreftbarheten, gyldigheten og overførbarheten i den kvalitative forskningen utført. I analysen oppsummeres det funnene fra intervjuene og drøftes hvilke motivasjonsfaktorer som er viktig i fjernledelse og nærledelse. Videre drøftes det om de ansatte føler seg motivert av selvbestemmelse og om lederne har i like stor grad utviklet et miljø hvor de ansatte føler på selvbestemmelse. Ytterligere ser man på om ledere i fjernledelse og nærledelse har ulike trekk til lederstilene valgt i denne oppgaven. Avslutningsvis drøftes det hovedproblemstillingen, hvor man kan se ulikheter ved de som blir nærledet og fjernledet. Videre forskning er spennende i denne oppgaven, da Covid-19 "tvang" ansatte til å bli fjernledet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19134
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectFjernledelseen_US
dc.subjectNærledelseen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectSelvsbetemmelsesteorienen_US
dc.subjectTransformasjonsledelseen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleSelvbestemmelsesteori og lederstiler i fjernledelse og nærledelse - Hva motiverer?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)