Hvordan arbeider seks skoleledere med å utvikle profesjonsfellesskap?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19178Dato
2020-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Røkke, SusannSammendrag
Sammendrag
Implementeringen av Fagfornyelsens overordnet del, ledelse og profesjonsfelleskap er de overordnede temaene i denne studien. Da intervjuene ble gjennomført hadde skolesektoren fått litt tid på seg til å starte opp arbeidet. Høsten 2020 skal de nye fagplanene tas i bruk i skolen. Verdiløftet berører ikke bare elevenes læring, men stiller nå nye krav og andre måter å samarbeide på for skoleledere og lærere. Formålet med studie ble derfor å undersøke om i hvor stor grad skoleledere har kommet i gang med dette arbeidet.
Denne studien er en kvalitativ studie hvor formålet har vært å få tak i skolelederes erfaringer fra det arbeidet de har gjort i forbindelse med implementeringen av Fagfornyelsens overordnet del. Det empiriske datagrunnlaget for studien har vært forskningsintervjuer med skoleledere fra forskjellige kommuner.
Studien hadde som utgangspunkt å undersøke om distribuert ledelse kunne være et utgangspunkt for variasjon av arbeidsmåter for skolens profesjonsfellesskap. Samtidig som skolen jobber med å videreutvikle profesjonsfellesskapet organisasjonskunnskap. Funn fra studien viser at skolelederes hverdag fortsatt besår i å få strukturer og systemer på plass. Det kan se ut som den begrensede tiden skolen har til å drive på med utviklingsarbeid, opptas av annet innhold. Fokus på profesjon- og profesjonsforståelse i lys av distribuert ledelse kan være veien å gå for å rydde tid til læringsprosesser hvor utvikling kun står i fokus.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: