Matematisk resonnering og argumentasjon. En kvalitativ studie av elevers resonnering i ulike nivåer av undersøkende undervisning.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19196Date
2020-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Hensikten med studien er å få et innblikk i hvordan elever resonnerer og argumenterer i ulike nivåer av åpenhet i undersøkende matematikkundervisning. I denne studien har jeg besvart på følgende problemstilling: Hvordan resonnerer og argumenterer elever i videregående skole i undersøkende undervisning av ulike nivåer av åpenhet?
Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på observasjonsnotater, lyd- og videoopptak i to ulike klasser ved en videregående skole. Utvalget består av ti elever, fordelt på to ulike undervisningsopplegg med ulike nivåer av åpenhet. Undervisningsopplegget påfølgende heltall kan karakteriseres som nivå 3 av undersøkelse, mens palindromer kan karakteriseres som nivå 5 av undersøkelse.
I studien er det gjennomført en analyse av elevenes resonnering og argumentasjon ved bruk av Lithners (2008) rammeverk for resonnementsstrukturer og Balacheffs (1988) taksonomi av bevisstrategier. Videre ble de ulike resultatene sammenlignet, og det ble sett på likheter og ulikheter i elevenes resonnering og argumentasjon.
Resultatene preges av naiv empirisme og lavt argumentasjonsnivå på tvers av undervisningsoppleggene. Grad av åpenhet i undervisningen, elevenes måloppnåelse og det matematiske innholdet i undervisningen er faktorer som kan påvirke elevenes resonnering og argumentasjon. Ut ifra resultatene kan man se at de ulike faktorene vil i liten grad påvirke resonnering og argumentasjonen til elevene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: