Konvergerende og divergerende tankegang i matematisk utforskning. En kvantitativ analyse av elevbesvarelser
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19197Date
2020-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Ulset, IdunnAbstract
Fra og med høsten 2020 vil det være et økt fokus på undersøkende matematikkundervisning i norsk skole på grunn av fagfornyelsen. Dette kommer tydelig frem i de nye læreplanene i matematikk. Formålet med denne studien er å få økt innsikt i hvordan man kan vurdere undersøkende matematikkproblemer, og med det få innsikt i elevenes utgangspunkt i forkant av fagfornyelsen. For å oppnå dette er det utviklet en test med undersøkende matematikkproblemer, som 376 elever fra 20 klasser i Troms har respondert på. Testen er vurdert etter elevenes konvergerende og divergerende tankegang, som er to aspekter ved kreativitet som inngår i undersøkende matematikk. Elevenes respons er analysert kvantitativt for å undersøke samsvar mellom de to tankegangene, hvilken grad måloppnåelsen blir predikert av responsen på testen og hvilken påvirkning elevenes matematiske kompetanse har på responsen på testen. Funnene i denne studien viser at elevene har svært ulike forutsetninger i forkant av fagfornyelsen, og at det er krevende og interessant å vurdere undersøkende matematikkproblemer. Resultatene indikerer at det er ulike elever som presterer høyt ved konvergerende og divergerende oppgaver og responsen predikerer måloppnåelsen svakt. Elevenes måloppnåelse i matematikk viser seg er en påvirkende faktor på responsen på testen, og dette kan kanskje ses i sammenheng med elevenes mestringsforventning og opplevde viktighet av testen. Det blir interessant å se om elevenes måloppnåelse blir bedre predikert av utforskningsoppgaver etter fagfornyelsen trer i kraft.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: