dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.advisor | Soleng, Ragnar | |
dc.contributor.author | Ulset, Idunn | |
dc.date.accessioned | 2020-08-31T08:36:13Z | |
dc.date.available | 2020-08-31T08:36:13Z | |
dc.date.issued | 2020-06-01 | |
dc.description.abstract | Fra og med høsten 2020 vil det være et økt fokus på undersøkende matematikkundervisning i norsk skole på grunn av fagfornyelsen. Dette kommer tydelig frem i de nye læreplanene i matematikk. Formålet med denne studien er å få økt innsikt i hvordan man kan vurdere undersøkende matematikkproblemer, og med det få innsikt i elevenes utgangspunkt i forkant av fagfornyelsen. For å oppnå dette er det utviklet en test med undersøkende matematikkproblemer, som 376 elever fra 20 klasser i Troms har respondert på. Testen er vurdert etter elevenes konvergerende og divergerende tankegang, som er to aspekter ved kreativitet som inngår i undersøkende matematikk. Elevenes respons er analysert kvantitativt for å undersøke samsvar mellom de to tankegangene, hvilken grad måloppnåelsen blir predikert av responsen på testen og hvilken påvirkning elevenes matematiske kompetanse har på responsen på testen. Funnene i denne studien viser at elevene har svært ulike forutsetninger i forkant av fagfornyelsen, og at det er krevende og interessant å vurdere undersøkende matematikkproblemer. Resultatene indikerer at det er ulike elever som presterer høyt ved konvergerende og divergerende oppgaver og responsen predikerer måloppnåelsen svakt. Elevenes måloppnåelse i matematikk viser seg er en påvirkende faktor på responsen på testen, og dette kan kanskje ses i sammenheng med elevenes mestringsforventning og opplevde viktighet av testen. Det blir interessant å se om elevenes måloppnåelse blir bedre predikert av utforskningsoppgaver etter fagfornyelsen trer i kraft. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19197 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3907 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.title | Konvergerende og divergerende tankegang i matematisk utforskning.
En kvantitativ analyse av elevbesvarelser | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |